Al jaren speelt de discussie over ongezonde lucht in Nijmegen-West en Weurt. Die is de afgelopen jaren gelukkig veel schoner geworden, maar het moet nog beter. In de jaren ’90 was er kritiek van de omwonenden op afvalverbrander ARN, de kolencentrale van Electrabel en vooral de Nijmeegse IJzergieterij. Er waren veel acties uit de buurt gesteund door de Gelderse Natuur- en Milieufederatie (GNMF) en Johan Vollenbroek. Dat leidde tot afspraken met deze bedrijven over bovenwettelijke maatregelen tegen schadelijke stoffen en stank. Om problemen in de toekomst te voorkomen werd het Kronenburgerforum opgericht. Bewoners, bedrijven en overheden spraken daarin samen over klachten en nieuwe plannen.
De laatste jaren ontstonden er opnieuw discussies, onder andere over de aanleg van de Oversteek, waardoor er meer verkeer kwam. Ook werd meer bekend over de schadelijkheid van stikstofoxiden, fijnstof en benzeen. Tenslotte waren er aanhoudende klachten over de overlast van asfaltcentrale APN.
De gemeente Nijmegen nam de afgelopen jaren vergaande maatregelen, zoals het plaatsen van diffractors die het geluid dimmen langs drukke wegen, groene buffers en 29 andere voorstellen om de luchtkwaliteit verder te verbeteren. Het instellen van een milieuzone werd onderzocht, maar dit plan werd on hold gezet omdat de doelen voor luchtkwaliteit binnen handbereik liggen. De uitstoot van schepen blijft een belangrijk punt van aandacht. Met het verplicht stellen van walstroom is de overlast in de havens al wel teruggedrongen. Daarnaast worden vele scheepvaartplannen, zoals de Green Deal Binnenvaart, momenteel uitgewerkt. Op initiatief van GroenLinks werden maatregelen getroffen om de zorgelijke uitstoot van oude brommers en scooters en van houtkachels terug te dringen.
GroenLinks had in de huidige omgevingsvisie al vóór 2030 willen onderzoeken of er aanpassingen kunnen komen aan de bedrijven die zich hebben gevestigd in de Oostkanaalhaven. In de omgevingsvisie van het college zat een voorstel waarmee dat kon, en waarmee bijvoorbeeld bedrijven met de grootste overlast konden worden geweerd uit het gebied. Een meerderheid van de raad besloot echter via een motie dat de industrie tot 2040 nodig heeft om haar investeringen terug te verdienen. Als gevolg daarvan wordt nu op zijn vroegst pas in 2040 de discussie over de toekomst van dit stukje industriegebied gestart. GroenLinks betreurt dit.
Direct na de eerste berichten over een tijdelijke verruiming van benzeen-emissies voor de APN, begin 2020, stelde GroenLinks hierover politieke vragen. Deze gingen ook over de mogelijkheden om permanent te monitoren in de wijk. Na de reactie van het college kwam GroenLinks met het initiatief een raadsbijeenkomst te organiseren met experts van gemeente en omgevingsdienst, maar ook met onafhankelijke milieukundigen en milieu-artsen. Deze expertmeeting zal plaatsvinden op 10 maart.
GroenLinks hoopt dat de expertmeeting structurele aanvullende oplossingen oplevert voor betere luchtkwaliteit en meer vertrouwen daarin. We willen naar aanleiding van deze bijeenkomst, samen met andere partijen, zoeken naar de beste aanvullende maatregelen.