Ik wil me heel graag inzetten tegen milieuvervuiling en voor meer groen. Want het gaat niet goed met het milieu. Al jaren niet. Er lijkt altijd iets te zijn wat nóg belangrijker is. Sociale kwesties die onze aandacht vragen, of economische kwesties die ons in onze portemonnee raken. Dit lijken andere zaken, maar in de realiteit zijn sociale- en economische zaken verbonden met het klimaat waarin we leven. Denk aan klimaatvluchtelingen, of hoeveel duurder producten in de supermarkt worden door droge zomers.

We weten over klimaatverandering sinds de jaren ‘70. Waar we het eerder hadden over de toekomst, gaat het nu over vandaag. De toekomst is NU. We zien nu al dat het weer verandert. We zien dat in vervuilde gebieden, bijvoorbeeld door uitstoot van fabrieken, dieren in de war raken en zich anders gedragen. We hebben gemeten dat in de afgelopen 30 jaar, 80% van de insectenpopulatie is verdwenen

“ We weten al over klimaatverandering sinds de jaren '70. De toekomst is NU. ”
Jasmijn Kraaijeveld

Mensen en dieren staan met elkaar in verband. Milieuvervuiling is daarom niet alleen voor dieren slecht, het heeft ook invloed op mensen en hun gezondheid. Ook in Nijmegen, dat al jaren een slechte luchtkwaliteit heeft. Daarom moeten we ons inzetten voor een leefomgeving met meer natuur en schone lucht. Een schonere leefomgeving betekent óók kiezen voor jezelf, óók kiezen voor de dieren om ons heen en óók kiezen voor een wereld waarin wij goed kunnen leven.

speerpunten

• meer groen

• bestrijden milieuvervuiling

• gelijkheid tussen mannen en vrouwen bevorderen