Steeds vaker kiezen mensen voor een vegetarische maaltijd. Uit duurzaamheidsoverwegingen, of om dierenleed te sparen. Maar waar kun je in Nijmegen nou goed terecht voor een lekkere vegetarische vette hap? Voor de vleesmijder is de keuze vaak beperkt, of toch niet?

Om dat te onderzoeken trokken enkele van onze guerrilla’s, volgens traditie geheel geweldloos, door de stad om cafetaria's te overvallen met hun vraag: welke vegetarische snacks kunnen we hier halen?

Bij een vette hap zal niet iedereen gelijk denken aan GroenLinksers, maar ook velen van ons houden wel van een lekker frietje en een goede snack uit het hete vet. We zijn soms net mensen hè ;-)

De fietstocht met 8 enthousiaste 'guerrilla rankers' bracht ons bij 39 Nijmeegse cafetaria’s, en leverde een mooi overzicht op. Het viel ons op dat de cafetaria's grofweg in drie groepen te verdelen zijn:

De eerste groep (12 cafetaria’s), heeft met 2 of 3 vegetarische snacks op de kaart weliswaar keuze voor de vegetariër, maar er is nog wel wat ruimte voor verbetering.

De tweede groep (15 cafetaria’s), biedt met 4 tot 6 verschillende vega-snacks al een stuk meer keuze. Bij veel van de ondernemers in dit segment merk je dat ze zich bewust zijn van de toenemende vraag naar vleesloze snacks. Veel ondervraagden gaven aan op korte termijn ook uitbreiding van hun vegetarische assortiment te overwegen.

En dan is er natuurlijk de kopgroep (12 cafetaria’s), waar de keuze varieert van 7 tot ruim 30 verschillende vegetarische snacks. Dit zijn stuk voor stuk locaties waar het een feest is om over de menukaart te speuren naar een lekkere vegetarische snack.