Fietsen, lopen en met de bus!
We gaan nog meer inzetten op het stimuleren van fietsen, lopen, OV en deelvervoer. Als GroenLinks hebben we het college opgeroepen om ook echt werk te maken van een goed en toegankelijk busnetwerk in onze stad. Het OV staat onder druk, maar is onmisbaar in deze transitie. Dankzij GroenLinks in de Gelderse Staten is er tot eind 2024 nog voldoende geld, maar daarna wordt het spannend. Gelukkig is onze wethouder Cilia Daemen samen met gedeputeerde Jan van der Meer en andere bestuurders uit de regio afgelopen week al naar Den Haag gereisd, natuurlijk met het OV, om het belang van OV in de regio duidelijk te maken.
Een autoluwe en verblijfsvriendelijke binnenstad!
We gaan straat voor straat het autoluwe deel van onze binnenstad uitbreiden om deze groener, klimaatadaptief en verblijfsvriendelijker te maken. Bezoekers die met de auto komen kunnen in de toekomst parkeren op transferia en daar overstappen op deelfietsen of het OV. De bus is ondertussen al zeker 4 jaar uit de Burchtstraat verdwenen, maar er is nog geen groen voor teruggekomen. Samen met andere partijen hebben we opgeroepen om nu echt werk te maken van het vergroenen van de Burchstraat, en begin 2024 willen we de eerste resultaten zien.
Van 50 naar 30!
We wachten niet langer op landelijk beleid maar gaan aan de slag om ook doorgaande straten terug te brengen naar 30 km per uur (denk dan bijvoorbeeld aan de Muntweg, Molenweg etc.). Dat is veiliger, gezonder, schoner en fijner! Het college komt binnenkort met een uitwerking van welke straten naar 30km per uur zouden kunnen. Woon jij aan of vlakbij een 50 km-weg en kan die naar 30? Laat het weten aan de fractie.
Parkeren. Van blinkend blik naar stralend groen!
We maken het vergund parkeren gebied groter, daarmee lossen we de enorme overlast op aan de randen van het bestaande gebied.
Over dat parkeren hebben we als fractie lang gesproken. Het verkiezingsprogramma is namelijk heel duidelijk: GroenLinks wil vergund parkeren in de hele stad. Helaas is er naast de Partij voor de Dieren geen enkele andere partij die dit ziet zitten, integendeel zelfs. We hebben er als fractie dan ook voor gekozen om samen met coalitiepartners Stadspartij en D66 samen tot een compromis te komen waarin we vergund parkeren verder uitbreiden en vragen we het college om te onderzoeken of dit samen kan gaan met het (groener) inrichten van deze straten.