Woensdag 3 maart stemmen we over de plannen tot aankoop en de renovatie van het Valkhofmuseum. GroenLinks is blij met de plannen en stemt dan ook vol overtuiging vóór. Zonder renovatie is er geen museum. Doodzonde. Want een gerenoveerd en toekomstbestendig Valkhof biedt het beste toekomstperspectief voor inwoners, erfgoed en economie.

Nijmegen is de oudste stad van Nederland. Dé plek in Nijmegen waar dat zichtbaar wordt gemaakt is het Valkhofkwartier. Museum het Valkhof heeft, naast haar kunstcollectie, ook een gigantische erfgoedcollectie. Alle Romeinse resten, middeleeuwse stukken, alles ervoor en erna. Die erfgoedcollectie stelt ons niet alleen in staat om het verhaal van ons verleden te laten zien, maar maakt ons verleden beeldend. Tastbaar. Om een zo groot mogelijk publiek te kunnen laten genieten van Nijmeegse verhalen en historie is het van essentieel belang dat het museum blijft bestaan.

Dat belang geldt niet alleen voor geschiedenis- en cultuurminnaars, voor de bezoekers van het museum. Een sterke culturele sector in de stad - waar het Valkhofmuseum essentieel voor is - betekent ook een sterke lokale economie. De bezoekers die het museum trekt geven niet alleen geld uit in het museum, maar in de hele binnenstad. Huren een fiets. Gaan even winkelen, en erna een hapje eten in één van onze fantastische restaurants, of drinken ergens een drankje. Dit economische belang is door de coronacrisis alleen nog maar groter geworden. Ondernemers hebben het afgelopen jaar enorme tegenslagen te verduren gehad. Het meest onverstandige wat de raad kan doen is het tegenhouden van de aankoop en renovatie van deze toeristische trekpleister. Dat kost onze inwoners banen, en zorgt dat onze bruisende stad ook na corona stil blijft.

Raadslid Cilia Daemen: “De nieuwe plannen voor Museum het Valkhof betekenen het einde van een periode vol onzekerheid voor het museum. Het betekent ook dat het museum gastheer wordt van het nieuwe Valkhofkwartier: open en uitnodigend, in een plek waar cultuur, geschiedenis en gastvrijheid samen komen. Een goedlopend museum op die plek is wat GroenLinks betreft nodig om de prachtige ambities die er voor die plek zijn realiteit te maken. Dat kan met de plannen die er nu liggen voor het Valkhofmuseum”.