GroenLinks Nijmegen: legaal wiet kweken

De gemeente Nijmegen zou één of twee locaties moeten aanwijzen waar legaal en onder toezicht wiet wordt gekweekt om de coffeeshops in de stad van aanvoer te voorzien. Met dat voorstel komt de Nijmeegse GroenLinks-fractie.

"Gereguleerde teelt, zoals die nu al plaatsvindt voor medicinale wiet, biedt veel voordelen", zegt fractievoorzitter Noël Vergunst. "Je haalt de teelt weg uit de criminaliteit en weg van de illegale thuisteelt, waarbij vaak sprake is van brandgevaar."

Vergunst begrijpt dat zijn plan botst met zowel nationale als internationale regels. "Maar in die regels zit wel enige rek. We willen juristen daarop laten studeren."

Woensdagavond, als de gemeenteraad discussieert over het Nijmeegse coffeeshopbeleid, wil GroenLinks aan burgemeester Bruls vragen om in Den Haag te lobbyen voor een pilot met gereguleerde teelt. Bruls liet dinsdag in een eerste reactie weten 'geen wettelijke mogelijkheden te zien'. Hij wees eerder een plan van jongerenorganisatie DWARS af om als gemeente zélf wiet te gaan produceren.