Er moet een overdekte markt in het centrum van de stad komen. Een motie waarin GroenLinks dat voorstelt kreeg bij de Raadsvergadering van 2 oktober een meerderheid. De markthal moet ruimte bieden aan kleine bedrijfjes, startende winkeliers, cultureel ondernemers en lokale producenten. De markt moet de binnenstad aantrekkelijker maken als ‘place to be’.
Het plan voor een markthal is een reactie op het Actieplan Versterking Economische Structuur Binnenstad. Met dit plan wil het college de binnenstad aantrekkelijker maken, maar de maatregelen die in het actieplan staan zijn volgens GroenLinks niet erg inspirerend. Met het plan voor een markthal wil GroenLinks laten zien dat ook een creatievere aanpak mogelijk is.
In de binnenstad hoort een plek te zijn waar je kunt ontdekken, proeven en waar je ideeën kunt opdoen. Dat lukt niet in een supermarkt of winkelcentrum vol ketens. Een verzamel- en ontmoetingsplaats voor kleine aanbieders en lokale producenten is veel interessanter, ook voor bezoekers. Een gezamenlijke markthal biedt kansen voor kleine producenten en handelaren van levensmiddelen en handgemaakte producten als kleding en accessoires.
In andere steden is al ervaring met dit soort markthallen. In Rotterdam combineert De Markthal wonen, horeca en kleinschalige detailhandel. Eindhoven kent de mediterrane Food Court en de Urban Shopper, een hal met boetiekjes, kraampjes en ateliers.