Er moet een overdekte markt in het centrum van de stad komen, vindt GroenLinks Nijmegen. De markthal moet ruimte bieden aan kleine bedrijfjes, startende winkeliers, cultureel ondernemers en lokale producenten. De nieuwe verzamelplek moet de binnenstad van Nijmegen aantrekkelijker maken als ‘place to be’. GroenLinks dient woensdag een motie van die strekking in, bij het debat over het Actieplan Versterking Economische Structuur Binnenstad.

Raadslid Jos Reinhoudt van GroenLinks: “De Nijmeegse middenstand heeft het zwaar. Steeds meer winkels staan leeg, en het huren van een winkelpand is duur. Door de crisis houden consumenten de hand op de knip. Het Actieplan dat het college voorstelt is een aardige start, maar als we de binnenstad aantrekkelijker willen maken zijn meer creatieve ideeën nodig.”


Fractielid Walter van de Cruijsen van GroenLinks kwam met het plan voor een markthal. “Er worden goede producten gemaakt in Nijmegen, maar daarvan zie je in de lokale winkels maar weinig terug. In de binnenstad hoort een plek te zijn waar je kunt ontdekken, proeven en waar je ideeën kunt opdoen. Dat lukt niet in een supermarkt of winkelcentrum vol ketens. Een verzamel- en ontmoetingsplaats voor kleine aanbieders en lokale producenten is veelinteressanter, ook voor bezoekers. Een gezamenlijke markthal biedt kansen voor kleine producenten en handelaren van levensmiddelen en handgemaakte producten als kleding en accessoires.”

Een markthal verlaagt volgens GroenLinks de drempel om een begin te maken als handelaar. Reinhoudt: “Ondernemers kunnen kleinschalig beginnen zonder grote investeringen te moeten doen. Zo’n marktplaats kan bovendien aantrekkelijk zijn voor onderwijsinstellingen in de stad. Je zou er bijvoorbeeld leer-werkplaatsen kunnen realiseren.”

In andere steden is al ervaring met dit soort markthallen. In Rotterdam combineert De Markthal wonen, horeca en kleinschalige detailhandel. Eindhoven kent de mediterrane Food Court en de Urban Shopper, een hal met boetiekjes, kraampjes en ateliers.