Afgelopen vrijdag, op Warme Truiendag, ging GroenLinks-wethouder Jan van der Meer met de StoereVrouwen een aantal winkels af om hen in het zonnetje te zetten omdat ze netjes met dichte winkeldeuren werken. Met dichte winkeldeuren houden de winkeliers de warmte binnen en de kou buiten en besparen ze veel energie.
Afgelopen vrijdag was het de Warme Truiendag. Op deze dag wordt stilgestaan bij de klimaatverandering en wordt iedereen opgeroepen iets te doen tegen energieverspilling. Veel mensen zijn daar ook mee bezig. Ze laten hun huis isoleren, schaffen een zonneboiler aan en vervangen hun gloeilampen door spaarlampen en LED-verlichting.
Maar men ergert zich vervolgens kapot aan al die winkeldeuren die dagelijks open staan en waar de energie en warmte met bakken de lucht in gaat. Zelfs als het vriest staan de deuren open, vaak ook tot ongenoegen van het personeel dat in de tocht staat. Veel mensen vragen aan de wethouder hier iets aan te doen. Maar Van der Meer heeft helaas geen wettelijke instrumenten om hier tegen op te treden. Hij kan hooguit via positieve aandacht de winkeliers proberen te overtuigen de deuren dicht te houden of automatische winkeldeuren aan te schaffen. Omdat de terugverdientijd daarvan langer dan 5 jaar is, kan de wethouder dit niet wettelijk afdwingen.
Overigens dwingt de gemeente bij ondernemers wel andere zaken af die binnen 5 jaar zijn terugverdiend. Zo worden supermarkten aangeschreven om de koelingen af te dekken. Thuis laten we de koelkast ook niet de hele dag openstaan. Men moet beseffen dat onnodige energieversplilling net zo erg en illegaal is als het lozen van olie op oppervlaktewater of in de bodem. Het staat niet voor niets als overtreding in de wet Milieubeheer.
Zoals gezegd kan de gemeente automatische winkeldeuren niet voorschrijven. Daarom deze actie met de StoereVrouwen om winkeliers te bewegen zelf duurzaam te ondernemen door de winkeldeuren dicht te houden. Uit onderzoek blijkt dat het voor de omzet weinig uitmaakt. Sterker nog, de winkelier kan enorm besparen op de energiekosten. Consumenten kunnen ons helpen door ook bij winkeliers te klagen over de energieverspilling. En vooral te winkelen bij ondernemers die het goede voorbeeld geven. Je ziet het aan de rode bordjes ‘Open’ die aan de deuren hangen.