‘Dat mensen met oud- op nieuwjaar ervoor kiezen om hun geld in de fik te steken daar kan ik me vooral over verbazen, maar wat ik echt absurd vind zijn de verwondingen, het dierenleed, geweld tegen hulpverleners, luchtvervuiling, gezondheidsschade, de forse materiële schade én een noodzakelijke maximale inzet van hulpdiensten. De jaarwisseling is uitgegroeid tot het grootste risico-evenement van het jaar. Zelfs nog groter dan de Nijmeegse Vierdaagse.’ Aldus April Ranshuijsen, fractievoorzitter GroenLinks Nijmegen.

Na meermaals stevige debatten over vuurwerk te hebben gevoerd, diende zij een motie in die oproept tot een totaal verbod op consumentenvuurwerk in heel Nijmegen. De motie haalde een meerderheid.   Ranshuijsen: ‘Wat GroenLinks betreft pakken we nu echt door en is er komende jaarwisseling een totaal verbod op consumentenvuurwerk in heel Nijmegen. Als het via de landelijke overheid (nog) niet lukt dan doen we het gewoon zelf.’