Recent besloot de Limburgse vervoerder Veolia tal van goedkope vervoersbewijzen te herintroduceren. Dit omdat de bezetting van de bussen buiten de spits sinds de invoering van de ov-chipkaart dramatisch is teruggelopen.
Volgens een woordvoerder van Connexxion, dat de buslicentie in de Stadsregio Arnhem Nijmegen heeft, is er in deze regio geen sprake van een vergelijkbare grote terugloop.
Connexxion ziet daarom geen reden de goedkope dalurenkaartjes opnieuw in te voeren.
De Nijmeegse leden van de Stadsregioraad willen weten hoeveel personen Breng nu vervoert en of er een terugloop is sinds de zogenoemde Dal- en KAN-kaartjes zijn afgeschaft.
Ook willen ze weten of Connexxion bereid is de kaartjes opnieuw in te voeren. En tot slot willen ze van het bestuur van de Stadsregio weten hoe Hermes – dat in 2013 de vervoersconcessie overneemt – staat tegenover de dalurenkaartjes.
De vragen zijn ook interessant omdat de streekvervoerders Hermes, Connexxion en Veolia binnen afzienbare tijd allemaal in hetzelfde moederconcern zitten, namelijk het Franse Transdev.
Ineke van Gent gaat Kamervragen stellen omdat zij zich verbaast over de grote prijsverschillen die er per concessiegebied zijn. Als voorbeeld: een moeder met twee kinderen kan in Venlo de hele stad doorreizen voor 4 euro. In Nijmegen zou zij minimaal 12 euro kwijt zijn.