Als we klimaatverandering willen tegengaan, dan moeten we ons gedrag veranderen. Veel Nijmegenaren nemen die noodzaak serieus. Ze isoleren hun huis, ze eten meer lokale en minder dierlijke producten en ze laten de auto steeds vaker staan.

Dat is goed. Die inspanningen hebben effect!

Maar we kunnen het tegengaan van klimaatverandering helaas niet bereiken met alleen dit soort individuele inspanningen. Politiek zal af en toe ook moeten zeggen: en dit moeten we vanaf nu echt anders doen. Geen vluchten meer naar locaties die uitstekend met de trein te bereiken zijn, bijvoorbeeld. Elektriciteit zal steeds duurzamer moeten worden opgewekt zodat olie, gas en kolen in de grond kunnen blijven zitten. Nieuwe auto’s, maar ook andere producten als lampen, stofzuigers en koelkasten, moeten steeds duurzamer worden om verkocht te mogen worden binnen de Europese Unie.

“ De enorme hoeveelheid energie die via terrasverwarmers ‘vervliegt’, staat in pijnlijk contrast tot veel van de besparingen die mensen thuis kunnen doen. ”
Joep Bos-Coenraad raadslid

Helaas zien we op de terrassen nog een zorgelijke bron van energieverspilling: heaters. De enorme hoeveelheid energie die via deze terrasverwarmers ‘vervliegt’, staat in pijnlijk contrast tot veel van de besparingen die mensen thuis kunnen doen. Als we ons energieverbruik willen verduurzamen kan dat alleen als we dit soort slagaderlijke bloedingen van energieverliezen stelpen. We vragen daarom aan het college horeca-ondernemers daarbij te helpen.