- Nijmeegs raadslid acht KAN-kaartje een succesnummer dat moet blijven.
- Oomen mobiliseert andere leden van stadsregioraad voor motie tot behoud.
- Hij wil in ieder geval uitstel van schrappen KAN-kaartje.

Interview door Jaap van Essen in de Gelderlander van donderdag 21 oktober.

Het Nijmeegse GroenLinks raadslid Pepijn Oomen wil het KAN-Kaartje en Arnhemse Dalurenkaartje redden.

De bedoeling van Connexxion en de Stadsregio is dat het goedkoopste vervoersbewijs in de bus vanaf 1 november verdwijnt. Oomen wil nog een laatste, last-minute poging doen het populairste buskaartje te behouden.

Oomen benadert momenteel alle leden van de stadsregioraad om op 28 oktober een motie aan te nemen waarin uitstel van executie wordt verleend. „In ieder geval moet de afschaffing van het KAN-kaartje synchroon lopen met het verdwijnen van de strippenkaart, op 1 februari aanstaande dus”, aldus de strijdbare Oomen. „Mensen snappen er nu al niets meer van. Bovendien hebben we dan de tijd nog eens rustig naar de feiten van het KAN-kaartje te kijken.”

Oomen wil niet alleen uitstel, hij gaat voor afstel. „Het KAN-kaartje en Dalurenkaartje moeten blijven bestaan. Ze mogen misschien best iets duurder worden. Desnoods moet er maar onderhandeld worden over hoeveel geld Connexxion als vergoeding wil van de gemeenten. Het KAN-kaartje een succesverhaal met heel veel voordeel voor iedereen.”

Volgens Pepijn Oomen zijn er louter voordelen aan de kortingskaartjes toe te dichten.

„Het is een goed vervoersbiljet voor de gebruikers die heel makkelijk, zonder poespas en voor een prettige prijs kunnen reizen. Het is goed voor de bezettingsgraad van de bussen buiten de spits. Ook goed voor het stadscentrum, omdat de bezoekers er goedkoop kunnen komen. En natuurlijk laten veel mensen dankzij de goedkope kaartjes de auto staan. De grote vraag is dan ook, waarom dit kaartje moet worden afgeschaft” Opvallend genoeg weet bijna niemand hoe populair het KAN-kaartje echt is.

De Stadsregio weigert cijfers te geven: ‘dat is een zaak van de vervoerder’. Connexxion dus. Maar bij Connexxion wil men geen verkoopcijfers geven, want ‘de concurrentie luistert mee’ en ‘het is bedrijfsgevoelige informatie’.

Er zijn wel wat cijfers te vinden, maar die spreken elkaar ernstig tegen.

In de Stadsregioraad zijn voor zover Oomen nu bekend, de betreffende cijfers ook nooit verstrekt. Merkwaardig, want hoe kun je als lid van de Stadsregioraad nu besluiten nemen zonder de bijbehorende kerngetallen?

„ Dat is ook raar. Ik zit nu een paar maanden in de Stadsregioraad en verbaas me over allerlei zaken. Afgelopen week was er een vergadering en waren we binnen een uur weer buiten omdat we volgens het programma naar een waterstofbus gingen kijken. Er was vijf minuten tijd voor het onderwerp ov-chipkaart, waar we toen ook maar het KAN-kaartje even aan de orde hebben gebracht. Er lagen geen onderbouwende stukken, er waren geen cijfers, er was niets. Voorzitter Jaap Modder zegt dan dat Connexxion er vanaf wil omdat het te duur is. Maar wat is dan duur, over welke bedragen hebben we het? En als er straks tientallen procenten minder mensen met de bus reizen, is dat dan ook niet duur? Op basis van de cijfers wordt in ieder geval niet duidelijk waarom het kaartje zou moeten worden afgeschaft.”

Bovenal hecht Oomen aan het ge­mak van het KAN-kaartje. „Je hoeft nergens rekening mee te houden. Stapt gewoon in de bus wanneer dat zo uitkomt, zonder eerst allerlei moeilijke handelingen te verrichten. Zoals; aan een ov-chip te komen, die op te laden en eventueel van een dalurenkorting te voorzien. Er is gewoon geen gemakkelijker manier van reizen, zeker niet voor de niet-regelmatige busreiziger.”

En het kostenaspect is ook niet onbelangrijk. „ Nu reist een moeder met twee kinderen voor 2,20 euro vanuit Dukenburg naar het centrum van Nijmegen en weer terug. Het enige dat ze hoeft te doen is dat ene KAN-kaartje kopen bij de chauffeur. Straks moet ze eerst drie verschillende ov-chipkaarten aanvragen, betalen en opladen. En bij iedere rit moet ze dan die drie verschillende kaarten inchecken en ook weer uitchecken. En ondertussen op de kinderen passen.”

Oomen rekent op steun uit Arnhem en de gemeenten rondom Nijmegen. Het kaartje is vooral voor inwoners van dorpen als Groesbeek, Wijchen, Beuningen enzovoorts veruit de goedkoopste manier om van A naar B te rijden. Oomen verwacht de leden van de Stadsregioraad uit die gemeenten dan ook zeker mee te krijgen.

Blijft de vraag wat er gebeurt wanneer de raad in meerderheid stemt voor het handhaven van de kortingskaarten.

Formeel hoeft het bestuur van de stadsregio zich daar niets van aan te trekken. Men kan zelfstandig besluiten nemen. Pepijn Oomen: „Dat klopt, maar ik geloof nooit dat ze een meerderheidsmotie van de stadsregioraad naast zich neer zullen leggen. Dat zou in ieder geval niet bepaald handig zijn.”