In de Nijmeegse welstandscommissie horen ook burgers te zitten. Dit biedt belangrijke voordelen, volgens raadslid Pepijn Boekhorst: “Burgerleden zijn als inwoner betrokken bij de ontwikkeling van de stad en weten wat het betekent om te leven, fietsen, sporten en werken in de stad. Daarmee vormen zij een aanvulling op de professionals van buiten in de welstandscommissie." Een meerderheid in de Raad dacht daar helaas anders over.

Boekhorst vervolgt: "Burgerleden kennen mensen die naast een bouwterrein wonen, kennen de verhalen en de geschiedenis van de plek waar gebouwd wordt.” Bovendien kan een burgerlid in “gewone mensentaal” toelichten waarom een bouwplan voldoet of niet. Toch werd een motie van GroenLinks niet gesteund door de raad. Veel partijen vinden dat Nijmegenaren niet mogen meepraten over de kwaliteit van bouwplannen. Onbegrijpelijk vindt GroenLinks en een gemiste kans om de commissie beter begrijpelijk en toegankelijker te maken!