GroenLinks Nijmegen organiseert zeven themaweken waarin allerlei activiteiten rondom een belangrijk onderwerp worden georganiseerd. Van 3 t/m 10 februari is het de week van de mobiliteit. Een interview met raadslid Pepijn Oomen, die zich niet alleen als houder van de portefeuille Mobiliteit, maar ook als bestuurslid van de Fietsersbond inzet voor de bereikbaarheid en mobiliteit in Nijmegen. Zijn speerpunt is dan ook niet verrassend: de fiets.

Een themaweek mobiliteit, wat betekent dat precies?

De themaweken zetten we in om een bepaald onderwerp extra onder de aandacht te brengen en nu is het de beurt aan mobiliteit. Deze week organiseren we bijvoorbeeld in ons pand aan de Ziekerstraat een ‘aan-tafel-sessie’ rondom het stationsplein. Een gesprek met gebruikers en ontwerpers over wat er daar beter kan en moet. Ook gaan we fietsers binnenhalen op een roodgroene loper om ze extra in het zonnetje te zetten en vertonen we de film “Jour de Fete” van Jacques Tati.

Wat is er zo belangrijk aan mobiliteit voor GroenLinks?

De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd in automobiliteit, denk aan De Oversteek, dus de komende jaren kiezen we ervoor alle ruimte aan de fietser en voetganger te geven. Dat is belangrijk omdat een grotere fiets- en voetmobiliteit gezond is voor de mens, maar ook voor de stad. Er is minder drukte, lawaai en vervuiling. Daarnaast is er nog het voordeel dat er meer ruimte is wanneer je dan wel je auto nodig hebt.

Wat hebben jullie de afgelopen jaren al bereikt op dit punt?
Eén van de belangrijkste verworvenheden zijn voor mij de snelfietspaden, zoals die bijvoorbeeld van Beuningen via Weurt naar Nijmegen loopt. Binnenkort gaat zo’n zelfde pad richting Arnhem open. Hier krijgt de fietser gedurende de hele route voorrang en kun je dus veilig en snel op de plaats van bestemming komen. Daarnaast hebben we de afgelopen collegeperiode bereikt dat de fietspaden als eerste gestrooid worden om gladheid te voorkomen. Voorheen begon men met de autoroutes. Deze winter hebben we dat nog niet zoveel nodig gehad, maar het is wel belangrijk. Voor mensen die zich te voet door de stad verplaatsen hebben we het busvervoer toegankelijker gemaakt. Deels door de bushaltes zo goed als gelijkvloers met de bus te maken, en deels door het papieren dagretourkaartje in de bus opnieuw in te voeren.

Je bent bestuurslid bij de Fietsersbond. Mobiliteit is voor jou dus fietsen. Wat is het grootste knelpunt in Nijmegen voor de fietser?

Er zijn nog steeds teveel plaatsen waar de auto voorrang heeft, waardoor je als fietser moet wachten of een omweg moet nemen. Denk aan de Energieweg, waar nu mooie fietspaden langs liggen, maar waar je als fietser bijna nergens kunt oversteken. Daarnaast zijn in het centrum de fietsparkeerplaatsen het knelpunt. Er is veel stalling bijgekomen, maar die zijn niet 24/7 beschikbaar. Als je in het centrum woont is dat onpraktisch en daar moet dus nog een oplossing voor komen.

De Fietsersbond heeft de afgelopen maand een brief geschreven over de slechte fietsbereikbaarheid van Veur-Lent, het nieuwe eiland in de Waal. Wat zou voor Groenlinks de ideale oplossing zijn?

Eigenlijk is dat voor ons heel eenvoudig: er moeten twee goed te fietsen hellingen van de bruggen af direct naar het eiland gaan. Alleen dan wordt het zinnig om met de fiets naar het eiland te gaan. Anders moet je wel een omweg nemen, waardoor het makkelijker is met de auto, of je moet je fiets op de brug stallen, wat niet kan en niet mag. Het probleem nu is vooral dat we nog niet precies weten wat er allemaal gaat gebeuren op het eiland, en het is dus lastig om daar een concrete oplossing voor te verzinnen.

Er is, zoals je al zei, de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in bereikbaarheid met de auto. Wat zou volgens jou het volgende grote project moeten worden?

Meer snelfietspaden! Zoals een pad naar Cuijk, waardoor de fietsafstand Cuijk-Nijmegen ineens nog maar 11 kilometer is. Ook wil ik graag een pad direct van Beuningen naar Heyendaal, en eentje rechtstreeks naar Kleve.

Tot slot, wat is je toekomstdroom voor mobiliteit in Nijmegen?

Als ik echt mag dromen, dan zie ik graag over een jaar of tien een spoorlijn van Kleve naar Nijmegen. Aangesloten op een tramnetwerk dat doorloopt naar de campus, door de stad en over het water, naar Lent en Elst. En ik zie graag zoveel mogelijk mensen op de fiets, natuurlijk!