Zowel de gemeenten Nijmegen als Beuningen hebben een goede informatievoorziening toegezegd aan de gemeenteraad, bewoners, bedrijven en andere belanghebbenden. We moeten helaas vaststellen dat dit nog niet gelukt is. Wij roepen op om openheid van zaken te geven over het voorgenomen zandtransport per vrachtwagen. Waarom is dit de beste optie? Welke eisen kunnen en moeten gesteld worden? Waarom zijn alternatieven zoals een zandbuis, transportband of andere routes van tafel gehaald? Welke onderbouwing is daarbij leidend geweest? Als de gemeenten hun toezegging serieus nemen op dit belangrijke onderwerp, moet er snel een inhaalslag gemaakt worden. Onze oproep is eenvoudig: betrek ondernemers, bewoners en gemeenteraden op hele korte termijn actief bij dit onderwerp. Informeer hen volwaardig, toon hen de onderzoeksrapporten in alle openheid. En zorg dat ze echt gehoord worden in besluiten die genomen moeten worden.
Harrie Arends, secretaris bedrijvenvereniging TPN-West
Eric van Gaalen, voorzitter Economisch Collectief Nijmegen
Pepijn Boekhorst, fractievoorzitter GroenLinks Nijmegen
Inge van Dijk, fractievoorzitter VVD Nijmegen
Paul Buijs, Klankbordgroep Nijmegen-West
Mieke Welschen, West Wil Groene Buffer
Jan de Kanter, Kronenburger Forum
Marga Jacobs, vereniging Leefmilieu
Marjon Otten, voorzitter Vereniging Dorpsbelang Hees
Peter Grotens, voorzitter bewonersvereniging Dominicushof
Ruud de Vries, wijkvereniging "Ons Waterkwartier"
Achtergrondinformatie
Het graven van de Beuningse Plas, nabij Nijmegen-West, levert naast een mooie recreatieplas, flink wat m3 zand op. Dat moet afgevoerd worden. Zoals het er nu op lijkt, wordt dit voor het grootste deel gedaan per binnenvaart, vanaf het Maas-Waalkanaal. Om van Beuningen naar het kanaal te komen, lijkt er nu gekozen te worden voor vervoer per vrachtauto. De komende jaren zullen er daarom ruim 280.000 vrachtwagens rijden.