GroenLinks is erg blij met het voornemen van het stadsbestuur om Nijmegen toch kandidaat-speelstad te laten zijn voor het Europees Kampioenschap vrouwenvoetbal in 2017. Eerder dit jaar kwam naar buiten dat Nijmegen zich niet zou kandideren vanwege de hoge kosten die het evenement met zich mee zou brengen en omdat het gelijk plaatsvindt met de Vierdaagse. Gelukkig is het wethouder Renske Helmer van Sport gelukt om goede afspraken te maken, dat verdient een compliment.

De jaarlijkse Vierdaagse en de feesten zorgen voor veel drukte.  Hierdoor is de stad moeilijk bereikbaar en wordt veel gevraagd van hulpdiensten zoals politie en ambulance. Daarnaast is het sponsorbeleid van de internationale voetbalbond, de UEFA, moeilijk te combineren met de afspraken die zijn gemaakt met stichting Vierdaagsefeesten.

Omdat er nog veel onduidelijk was, nodigden KNVB en NEC enkele weken geleden de raadsleden uit voor een gesprek. Raadslid Lisa Westerveld: "Tijdens deze bijeenkomst vertelde de KNVB meer over het EK en het proces van kandidaatstelling. Daaruit bleek dat de voetbalbond onvoldoende inzicht had in de impact van de Vierdaagse voor onze stad. Zo was bij hen niet duidelijk dat het beleid van de UEFA met betrekking tot reclame-uitingen niet kan worden toegepast tijdens de vierdaagse. UEFA en KNVB hebben immers contracten met andere sponsoren dan de stichting Vierdaagsefeesten."

Toch waren raadsleden en het college enthousiast om dit evenement naar Nijmegen te halen. Het bestuur heeft met de KNVB naar oplossingen gezocht. In de brief van het College van B&W blijkt dat samenwerking wordt gezocht met NEC, maar ook met andere Gelderse gemeenten. De KNVB maakt tussen 1 en 10 oktober bekend welke steden worden geselecteerd als mogelijke speelstad, maar gaf aan groot vertrouwen te hebben in de stad en NEC. Als Nijmegen speelstad wordt, zullen de wedstrijden in de week na de Vierdaagse worden gespeeld. Volgens GroenLinks is door het bestuur en de KNVB een prima oplossing gevonden: Nijmegen kan zich zodoende kandideren als speelstad en is een belangrijke stad omdat door de ligging Duitse supporters ook sneller zullen komen.

GroenLinks Nijmegen hoopt van harte dat Nederland het toernooi mag organiseren en Nijmegen speelstad wordt. Lisa Westerveld: "Dat zou heel goed zijn voor het vrouwenvoetbal in Nijmegen. Een prestigieus toernooi kan nog meer meisjes motiveren om lid te worden van een voetbalclub. Het kan clubs stimuleren om er nog serieuzer mee aan de slag te gaan. Laten we hopen dat het lukt!"