Zelden was er zoveel eensgezindheid in de Raad als bij de behandeling van de wens om van Nijmegen een FairTrade-gemeente te maken. Alle fracties, van links tot rechts, vinden dat het college daar uitstekend mee bezig is. Ook zijn ze unaniem van mening dat de FairTrade-werkgroep er goed in slaagt veel bedrijven en burgers te mobiliseren. Ons fractielid Marieke Smit van GroenLinks zit ook in die werkgroep.

Tijdens het debat riepen GroenLinks en andere partijen het college op om ook organisaties als Lux, de Keizer Karel-podia en bijvoorbeeld voetbalclubs te bewegen. Wethouder Harriet Tiemens zegde toe daar haar best voor te gaan doen. Einddoel is dat Nijmegen de titel van FairTrade-gemeente in de wacht sleept. Dat houdt in dat de gemeente FairTrade-producten inkoopt, dat voldoende horeca-gelegenheden duurzame koffie schenken en dat de gemeente bedrijven stimuleert maatschappelijk verantwoord te ondernemen.