De bureaucratie rond het aanvragen van een terrasvergunning wordt verminderd en horeca-ondernemers die een terras hebben, moeten zich houden aan tien simpele en duidelijk regels. Bovendien gaat het college zijn best doen om het gebruik van energieverslindende terrasverwarmers terug te dringen.

Dat is de uitkomst van het debat over de nota 'Nijmegen, gastvrije stad' deze week in de gemeenteraad van Nijmegen.

Alle partijen waren het erover eens dat het goed is om het aantal regels voor terrassen terug te dringen, maar behalve GroenLinks begon niemand over het feit dat veel horecabedrijven nog steeds bezig zijn met het opwarmen van de frisse buitenlucht.

Raadslid Jos Reinhoudt van GroenLinks pleitte ervoor dat de gemeente de horecabedrijven actief wijst op mogelijkheden voor energiebesparing. "We zouden het liefst helemaal geen terrasverwarmers zien, en roepen alle horeca-ondernemers op om gebruik te maken van bodywarmers, gezellige dekentjes (liefst ook tweepersoons) en energiezuinige verwarmde stoelen, 'made in Nijmegen'. Kroegbazen die vasthouden aan terrasverwarmers zouden in ieder geval moeten kiezen voor verwarmers met dimmers. Die zijn een stuk zuiniger." De wethouder beloofde de klimaatvriendelijker alternatieven actief onder de aandacht van de Nijmeegse horeca te brengen.

De nieuwe terrasverordening staat ook terrassen toe bij kiosken en bijvoorbeeld musea, sportverenigingen en wijkcentra. In de zomer geldt voor de ringstraten een apart regime: hier worden parkeerplaatsen tijdelijk ingezet voor terras. GroenLinks hoopt op een lange en warme zomer, zodat de inwoners van Nijmegen volop kunnen genieten van de gezellige terrassen in de stad.