‘Hoe doen jullie dat eigenlijk bij colleges? Laat je eerst je leraren uitpraten of stellen jullie tussendoor ook vragen? Ik vind dat het leukste hoor, roep het maar meteen als je het ergens niet mee eens bent of een vraag hebt’, aldus Bram van Ojik, die op uitnodiging van studievereniging Ismus naar de Radboud Universiteit is gekomen. En dat laten de politicologen in spe zich geen twee keer zeggen. Bram van Ojik vertelt over zijn visie op de arbeidsmarkt, die er in de toekomst heel anders uit zal zien dan nu, mede vanwege de automatisering waardoor minder werk door mensen gedaan hoeft te worden. ‘Misschien dat de studenten in de toekomst helemaal niet meer naar college komen, maar alle lessen via youtube gaan. Zien jullie dat zien zitten, een universiteit zonder docenten?’

Het is niet de eerste keer dat de GroenLinks-leider Nijmegen bezoekt. Bram van Ojik roemt de stad omdat er zoveel initiatieven ‘van onderop’ komen. Eerdere bezoeken hebben hem onder andere geïnspireerd tot het essay ‘kiezen om te delen’. De overheid zou volgens GroenLinks voorwaarden moeten scheppen zodat mensen voor elkaar en voor zichzelf kunnen zorgen. ‘En dat heeft niets te maken met de ‘participatiemaatschappij’ waar dit kabinet de mond van vol heeft’, legt hij de zaal uit. ‘Het kabinet gaat er van uit dat mensen gestimuleerd moeten worden om dingen te doen. Terwijl er maar liefst 5 miljoen mensen zijn die vrijwilligerswerk doen in Nederland. Mensen willen niet thuis op de bank zitten, maar aan de slag!’

Niet alleen tijdens de lezing, maar ook achteraf werd ruim te tijd genomen om met de aanwezigen van gedachten te wisselen. Dit gesprek ging niet alleen over de arbeidsmarkt van de toekomst, maar ook over onderwijs. In onderstaand filmpje praatten wij nog even na.

Zie ook het verslag van de Vox over het bezoek van Bram.