Het glazen huis van GroenLinks

Wakkere laatste vier dagen worden het. In de etalage van het campagnepand van GroenLinks Nijmegen blijven GroenLinksers 4x24 uur wakker om vragen van publiek te beantwoorden, te debatteren, informatie te geven, gasten te ontvangen en te entertainen.

Dit alles ter plaatse of op afstand via social media. GroenLinks deed het eerder bij de landelijke verkiezingen. Tijdens de Algemene Leden Vergadering van GroenLinks stelt lijstduwer en wethouder Jan van der Meer voor om het in Nijmegen te herhalen. Het plan wordt meteen omarmd.

De campagne voor de gemeenteraadsverkiezing is het belangrijkste onderwerp in deze ALV. Eerst wordt de begroting besproken, want de campagne is de grootste kostenpost voor dit jaar. Kritische leden menen dat vier jaar goede politiek waardevoller is dan een dure campagne. Penningmeester André Dumont stelt dat de partij na vier jaar moet vlammen. “En vlammen kost geld.” Daarop krijgt de begroting en de penningmeester applaus.

Visueel aantrekkelijk

In het campagnepand staat een wand met thema’s uit het verkiezingsprogramma. Een visueel aantrekkelijke samenvatting. De flyers zijn kort en bondig, terwijl de verkiezingskrant kiezers juist uitgebreide informatie biedt. Leden van GroenLinks die willen helpen met de verspreiding ervan kunnen zich aanmelden bij bestuurslid Jeanine Brummel-Ahlaloum: bestuur@groenlinksnijmegen.nl  De canvassers krijgen een echte ‘warming up’.

Zeven thema’s, zeven weken

In het campagnepand, Ziekerstraat 81, is de komende tijd veel te doen. Kandidaat-raadsleden Lisa Westerveld en April Ranshuijsen lichten de plannen toe.  Zichtbaar, transparant, actief en bruisend wordt de campagne. Er zijn zeven thema’s in zeven weken. Cilia Daemen, vierde op de kandidatenlijst, organiseert de activiteiten waarbij iedereen welkom is. Het thema is ‘samenwerken aan een mooie stad’. Houd deze site in de gaten voor het programma.

Vanuit de fractie

Pepijn Boekhorst licht actualiteiten uit de raadsfractie toe. In de gemeenteraad heerst stilte voor de storm. Voor de verkiezingen gunnen de partijen elkaar geen deals meer. De besluiten over het oorlogs/bevrijdingsmuseum noemt hij pijnlijk. Leden vragen door over het ‘Retailpark’. De fractie was en is daar tegen. Veel leden zouden het gebied open en groen willen houden: iemand oppert om het gebied toe te voegen aan Park Lingenzegen. Maar daarvoor is wel financiële steun van de provincie nodig.

Beleid

Partijvoorzitter Paul Fransen legt verantwoording af over de bestuursactiviteiten en het beleidsplan voor het komend jaar. Een bestuurslid wordt straks verantwoordelijk voor personeelsbeleid. Speerpunten voor de komende jaren zijn onder meer de doorstroming van talenten en de scouting (van talenten) onder de allochtone achterban.

Wel of geen referendum?

Voor de volgende verkiezingen in 2018 wordt ook bekeken of de kandidatenlijst weer door middel van een referendum wordt vastgesteld. Een opkomst onder alle leden van 30% geeft meer steun dan van een ledenvergadering (5-10%) meent het bestuur.  Alternatief is het advies van de kandidatencommissie te volgen. Het thema partijdemocratie wordt dus vervolgd.

Qua partijdemocratie wordt momenteel landelijk ingezet op twee thema’s: verantwoording afleggen en samen standpunten bepalen.  Een van de leden noemt deze uitgangspunten “hartverwarmend”.