Gisteren is er een akkoord gesloten over de thuiszorg. Zoals gemeld was de voorlopige gunning aan Vérian, Tzorg en TSN onder vuur komen te liggen omdat zij het personeel van de vorige thuiszorgaanbieder Axxicom niet wilden overnemen volgens de geldende CAO. Na onderhandelingen neemt Vérian de krachten nu toch over. Verantwoordelijk GroenLinks-wethouder Bert Frings reageert verheugd: "Het akkoord betekent dat er voor de cliënten in de regio en ook voor de huishoudelijke hulpen, niets verandert." Axxicom en Verian leveren beide een financiële bijdrage voor de soepele overgang van personeel.

Dinsdagavond 9 april 2013 zijn partijen tot een akkoord gekomen. Vérian zal al het personeel van Axxicom overnemen. Het salaris en de arbeidsvoorwaarden van de huishoudelijke hulpen worden overgenomen door Vérian. De colleges in de regio zijn verheugd over dit bereikte akkoord tussen deze twee partijen.  Ook GroenLinks-raadslid Ilknur Aksakal is tevreden: "Het was een proces van de lange adem. We zijn ontzettend blij met het resultaat, eindelijk duidelijkheid  voor de clienten en medewerkers. Nu nog hopen dat het kabinet de ernstige gevolgen v/d voorgenomen bezuinigingen op de huishoudelijke hulp gaan inzien."

In de afgelopen maanden hebben de colleges van B&W uit de regio gesprekken gevoerd met de voorlopig gegunde partijen. Regiobestuurders hebben in het proces een faciliterende rol in de onderhandeling tussen de latende en de gegunde partijen, zo oordeelde de rechter naar aanleiding van een kort geding in maart van dit jaar. De colleges van B&W wilden er op blijven toezien dat de hulpen onder optimale voorwaarden over kunnen naar de nieuwe werkgever en dat de cliënten zo min mogelijk gevolgen ervaren van de aanbesteding.