Eind van de week is het zo ver: dan introduceert Breng een goedkoop retourkaartje voor in de bus, het Shopkaartje. De reiziger kan voor € 3 een kaartje kopen bij de buschauffeur waarmee hij twee ritten kan maken. "Dat is precies het vroegere KAN-kaartje," constateert GroenLinks-raadslid Pepijn Oomen.
Oomen, die ook raadslid is in de stadsregioraad, zette zich enkele jaren geleden sterk in voor behoud van het retourkaartje. Toen bleek dat Breng het kaartje toch afschafte, bleef hij in vergaderingen van de stadsregio voortdurend wijzen op het belang van het kaartje. "Bepaalde reizigers willen geen gedoe. Ze willen gewoon een kaartje kunnen kopen waarmee ze van A naar B en weer terug kunnen." Keer op keer gaven de stadsregio en Breng op die pleidooien geen thuis.
Omslag in het denken kwam halverwege dit jaar. Oomen: "Toen werden de cijfers over 2011 bekend. En wat bleek? In Nijmegen gingen in de zomermaanden veel minder mensen met de bus. Juist in de zomermaanden zie je dat de incidentele reizigers de boventoon voeren - forenzen, studenten en scholieren blijven dan vaker thuis."
Breng introduceert de retour nu als een tijdelijke actie. Oomen gaat ervan uit dat de actie zo aanslaat, dat de busmaatschappij het kaartje standaard in het assortiment opneemt. "Daar zal ik ook op aandringen bij Breng."