In de gemeenteraadsvergadering van afgelopen woensdag heeft GroenLinks steun betuigd aan medewerkers in de thuiszorg. Een aantal van hen wordt bedreigd met een verplichte salarisverlaging van wel 20%. Volgens fractievoorzitter Pepijn Boekhorst is dat niet de bedoeling: “in Nijmegen wordt geen euro bezuinigd op de huishoudelijke hulp voor mensen. Wij zijn trots op deze sociale keuze. We roepen de directie van thuiszorgbedrijf Verian op om ook sociale keuzes voor hun medewerkers te maken.”

Op initiatief van de SP sprak de hele gemeenteraad ook de andere gemeenten aan waar Verian thuiszorg verleent. Want nagenoeg alle gemeenten bezuinigen op de thuiszorg. Boekhorst: “Het kabinet heeft ons deze bezuiniging opgedrongen. Een slechte keuze. Maar gemeenten kunnen sociale keuzes maken, Nijmegen laat dat zien. Wij roepen andere gemeenten op ons te volgen!” GroenLinks wethouder Bert Frings gaat dit sterke signaal van de Nijmeegse gemeenteraad nu overbrengen aan Verian en de andere gemeenten.