Seksuele intimidatie en geweld zijn altijd ernstig, maar in onze samenleving heeft een specifieke groep hier bovenmatig last van. Te veel vrouwen krijgen puur op basis van hun gender te maken met geweld en intimidatie. Dit neemt allerlei vormen aan: van ongepaste opmerkingen op straat en bedreigingen op social media tot verkrachting en zelfs moord.

In Amsterdam krijgt 51 procent van de vrouwen te maken met straatintimidatie, zo blijkt uit onderzoek. In de leeftijdscategorie 15-34 jaar is dit zelfs 81 procent. Dit is niet uniek voor Amsterdam, maar een probleem voor alle vrouwen in Nederland. Juist  de eigen woonomgeving blijkt relatief de gevaarlijkste plek. Plegers van geweld tegen vrouwen zijn in veel gevallen de partner, de ex-partner of een andere bekende uit de familie- of vriendenkring. Intimidatie vindt vaak plaats in de openbare ruimte, uitgaansgelegenheden of op het werk.

In Amsterdam komt burgemeester Halsema nu met een campagne om de veiligheid van vrouwen te vergroten. Als GroenLinks vinden we dat we hier ook in Nijmegen mee aan de slag moeten. Al eerder gaf poppodium Doornroosje aan maatregelen te willen nemen tegen “billenknijpers” en ander seksueel ontoelaatbaar gedrag. Als GroenLinks staan we hier volledig achter en zijn we bovendien voor een bredere aanpak in de openbare ruimte en andere horecagelegenheden. Maar ook moet er aandacht zijn voor de structurele oorzaken van geweld tegen vrouwen. Zoals beleid om de positie van vrouwen in de samenleving te versterken en de stereotiepe beeldvorming over de rollen van vrouwen en mannen te doorbreken.

Daarom stellen we de volgende vragen aan het college:

1. Is het College bekend met de campagne van de Amsterdamse burgemeester Halsema om de veiligheid van vrouwen en meisjes te vergroten?
  2. In Amsterdam is er onderzoek gedaan naar het aantal vrouwen dat slachtoffer is van geweld en intimidatie. Zijn er hier in Nijmegen ook cijfers over bekend en is het college bereid hier onderzoek naar te doen?
  3. Is het college het met GroenLinks eens dat geweld tegen vrouwen onacceptabel is en wij hier als gemeente een rol in hebben, omdat het zich met name in de directe woonomgeving afspeelt?
  4. Voert het college al beleid tegen intimidatie en geweld tegen vrouwen? Is het college bereid om in samenwerking met partners in de stad (zoals politie, vrouwenorganisaties en horeca)  te onderzoeken welke acties er verder ondernomen kunnen worden om seksuele intimidatie en geweld tegen meisjes en vrouwen tegen te gaan?