Zowel op het centraal station van Nijmegen als op station Heyendaal gaat het mis met de fietsvoorzieningen, zo bleek deze week. Op het centraal station wordt de tijdelijke fietsvoorziening op de oude plek van het TPG gesloten, op station Heyendaal zijn nog steeds geen nieuwe fietsvoorzieningen gepland. GroenLinks stelt hier vandaag samen met PvdA en D66 vragen over aan het college van burgemeester en wethouders. Daarnaast stelt GroenLinks vragen over de barricade voor voetgangers op het centraal station.
GroenLinks-raadslid Pepijn Oomen: “Het loopt de spuigaten uit op beide stations.” Hij erkent dat het College van Burgemeesters en Wethouders hard bezig is met oplossingen voor de fietsvoorzieningen, maar deze laten te lang op zich wachten. Op 20 oktober aanstaande wordt op het centraal station de tijdelijke fietsenstalling op de voormalige TPG-locatie gesloten, omdat dan de bouw van Doornroosje begint. Het College heeft een aantal goede vervangingsmaatregelen, maar deze kunnen pas 4 à 5 weken later getroffen worden. Oomen: “Het was al langer duidelijk wanneer de bouw van Doornroosje zou beginnen. Wat is er fout gegaan in de planning?”
Op station Heyendaal is er al tijden sprake van veel te weinig fietsenstallingen. Ook hier zit het College niet stil, de wethouder mobiliteit is in onderhandeling met Prorail om een deel van de P&R zone op te heffen en om te bouwen tot fietsenstallingen. Oomen: “de vraag is waarom het zo lang duurt met Prorail. Misschien kunnen we vanuit de politiek enige druk op deze organisatie uitoefenen.”
Daarnaast heeft GroenLinks vragen gesteld over de barricade voor voetgangers die midden op het stationsplein staat. Oomen: “Naar verluidt is dat, om de veiligheid te bevorderen zo lang er gebouwd wordt op de van Schaeck Mathonsingel. De ervaring leert, dat die barricade de verkeerssituatie op het plein alleen maar onveiliger maakt.” Oomen heeft van veel reizigers klachten gekregen over de barricade. Vorige week nog werd deze gehekeld in een opinieartikel van Volkert Vintges. Oomen: “Breek dat ding toch af, dan kunnen voetgangers zonder halsbrekende capriolen gewoon hun trein op een veilige manier halen.”