De fractie van GroenLinks Nijmegen draagt Bert Frings voor als wethouder voor zorg, welzijn en sport. Hij is daarmee de beoogd opvolger van Floris Tas, die 4 april zijn aftreden bekend maakte. De gemeenteraad neemt woensdag 27 april een besluit over zijn benoeming als wethouder.

Update 27 april: Bert Frings is benoemd door de raad met 29 stemmen voor.

Fractievoorzitter Noël Vergunst: “We zijn blij dat Bert namens GroenLinks aan de slag kan voor de stad Nijmegen. Er liggen zware bezuinigingen voor ons op het terrein van zorg en welzijn. We zijn er van overtuigd dat hij deze effectief en sociaal kan doorvoeren”.

Met Frings krijgt GroenLinks een wethouder met bestuurlijke ervaring, dossierkennis en grote betrokkenheid bij mensen en instellingen uit Nijmegen. De fractie heeft daarom veel vertrouwen in de beoogd wethouder. Frings ziet het wethouderschap als een grote uitdaging: “Wethouder zijn is niet zomaar een baan. Ik wil graag voor mensen het verschil kunnen maken, zeker ook in financieel moeilijke tijden.”

Goede bekende
Bert Frings (55) is uitstekend bekend in en met Nijmegen. Zo was hij tien jaar directeur van het Milieu Educatie Centrum in de stad. In de periode van 2002-2007 was hij raadslid, vanaf 2006 fractievoorzitter van GroenLinks. Hij toonde zich daarbij altijd zeer betrokken met de zwaksten in de Nijmeegse samenleving. Na het overlijden van zijn vrouw is hij teruggetreden uit de Nijmeegse politiek. Frings is toen leiding gaan geven aan een praktijkschool voor moeilijk lerende kinderen in Nijmegen en omgeving. Begin 2008 was hij bereid om tijdens het zwangerschapsverlof van Hennie Roorda haar plek in de raad op te vullen. Bij zijn afscheid toen sprak burgemeester De Graaf de voorspellende woorden: “Wij verheugen ons op een mogelijke rentree in de komende jaren. De come back kid van de Nijmeegse politiek.”

GroenLinks Lingewaard
Sinds 2010 is Bert Frings wethouder in de gemeente Lingewaard voor de portefeuilles sociale zaken, zorg & welzijn, natuur, milieu, landschap en duurzaamheid. Lianne Duiven, fractievoorzitter van Groenlinks in Lingewaard, spreekt waarderende woorden over hem: “Natuurlijk vinden we het jammer dat Bert vertrekt uit Lingewaard. We gunnen hem echter van harte deze uitdaging in Nijmegen, juist omdat Bert het afgelopen jaar keihard gewerkt heeft aan een groen en sociaal Lingewaard.”

Wanneer Bert Frings wordt benoemd door de gemeenteraad zal hij op korte termijn verhuizen naar Nijmegen.