Afgelopen woensdag is tijdens de politieke avond gesproken over de startnotitie archeologie, zoals wethouder Hannie Kunst die heeft gepresenteerd aan de fracties. GroenLinks heeft in reactie hierop aangegeven dat in de startnotitie te weinig het hart en teveel het hoofd regeert.

Wethouder Kunst staat weliswaar bekend om haar enthousiasme over archeologische vondsten in de stad, maar tegelijkertijd ademt haar startnotitie vooral praktisch denken uit: we hebben weinig geld, en er moet nu eenmaal gebouwd kunnen worden in de stad, dus maken de regels om archelogische vondsten te beschermen maar zo soepel mogelijk zodat we niet teveel 'last' hebben van archeologische vondsten.

GroenLinks vindt dit een veel te vrijblijvende aanpak en dringt aan op strenge regels en een stevige borging die Nijmegen als oudste stad van Nederland in staat stellen om waardevolle opgravingen uit het te verleden te beschermen, en zichtbaar én beleefbaar blijven te maken voor de burgers van Nijmegen en de vele toeristen die afkomen op de historische rijkdom van onze stad.