Beslisdocument te kort door de bocht

‘Op korte termijn niet haalbaar’, is de conclusie in het beslisdocument dat door de Stadsregio moet worden vastgesteld over de reactivering van de spoorlijn Nijmegen-Kleve. Een uiterst teleurstellende conclusie, vindt GroenLinks-raadslid Pepijn Oomen: “En bovendien, een twijfelachtige conclusie.”

In juni 2012 werd er raadsbreed een amendement van GroenLinks aangenomen, dat het college opdracht gaf om een reactivering van de OV-verbinding op de bestuurlijke agenda te krijgen. Dit is goed uitgevoerd: de neuzen van Nijmegen, Groesbeek, Kranenburg en Kleve staan dezelfde kant op.In het beslisdocument wordt nu op basis van de tram geconcludeerd dat reactivering nu niet mogelijk is. Immers, de hogere overheden in Duitsland willen alleen treinen subsidiëren. Oomen: "Juist daarom hebben we gevraagd niet alleen op een trammodaliteit in te zetten."

GroenLinks legt zich niet bij de conclusie van het onderzoek neer en roept op om  de universiteit in het lobbycircuit te betrekken: "Als er één instelling is in onze stad die gebaat is bij een goede ov-verbinding met het Duitse achterland, dan is dat de Radboud Universiteit. En het college van bestuur heeft hele goede banden in Berlijn!" Daarnaast kan voorlopig ingezet worden op betere frequentere busverbindingen. De raad ondersteunde dit pleidooi, zodat Oomen dit kon inbrengen in de stadsregiovergadering op 5 december.
Oomen: "De stadsregio staat nu met de rug naar Duitsland toe. Om onze unieke positie tussen Randstad en Roergebied optimaal te benutten, is een veel betere hoogwaardige ov-verbinding noodzakelijk.
Laat onze ambitie op dit gebied niet varen!"