Grijp leegstand aan voor vernieuwing

Een opinieartikel van ons raadslid Lisa Westerveld.

Winkelketens die failliet gaan, zoals recent de V&D, laten hun sporen achter in de stad. Het meest triest is het voor de mensen die er werken en die vaak een periode van onzekerheid tegemoet gaan, op zoek naar een nieuwe baan. Voor de gemeente Nijmegen ligt hier de taak om hen zo goed mogelijk te begeleiden en te ondersteunen. Zodat ze weer snel aan de slag kunnen. 

Voor collega-winkeleigenaren zijn faillissementen vaak een domper. Leegstaande panden zijn niet goed voor het aanzicht van een straat. Dat gevaar ligt snel op de loer, denk maar aan het pand van het Goed in de Burchtstraat dat binnenkort leeg komt te staan. Of de InterSport op de hoek van Plein ’44: zo’n verlaten pand is onaantrekkelijk voor winkelend publiek. Niet voor niets in 2014 door veel bewoners uitgekozen als lelijkste pand van Nijmegen.

Natuurlijk is de gemeente geen vastgoedexploitant. Maar volgens GroenLinks heeft de gemeente wel de taak om samen met ondernemers en bewoners de stad aantrekkelijk te houden. Dat gebeurt gelukkig ook al: samen met winkeliersverenigingen en het Huis voor de Binnenstad, maar ook met bewoners wordt gewerkt aan een aantrekkelijk Nijmeegs centrum. En sinds 2014 hebben we een wethouder binnenstad die zich volop inzet voor dat doel. GroenLinks ziet echter nog meer kansen voor nieuwe concepten. Het vertrek van grote winkelketens is daarvoor een prima aanleiding.

Natuurlijk, wij zijn de partij die meer groen in de straten wil en beton zo veel mogelijk verruilt voor een grasmat met bomen. GroenLinks zet al jaren in op een groene Waalkade, het aanleggen van fietspaden en het autoluw maken van de ringstraten in het centrum. Dat blijven we doen. Maar om onze binnenstad echt toekomstbestendig te maken moeten we ook zorgen dat er genoeg te beleven is. Om het aantrekkelijk te houden voor bezoekers en zeker ook voor bewoners. En daar valt nog een slag te maken. De recente faillissementen laten immers zien dat het steeds moeilijker wordt om te concurreren tegen online winkelen. Op je bank achter een laptop je nieuwe schoenen kopen is net zo makkelijk en scheelt gedoe. Dus als er weinig te beleven is een winkelcentrum blijven veel mensen net zo lief thuis.

Daarom moeten we niet blijven hangen in het traditionele beeld van een winkelstraat, maar kijken naar de toekomst. Meer diversiteit in plaats van meer van hetzelfde. Te denken valt aan het stimuleren van jonge ondernemers om zich te vestigen in de binnenstad. We zien dat dit in de Honig enorm goed werkt en een impuls geeft aan het hele gebied. Dit kan ook in de binnenstad. Of werk maken van een markthal. Juist voor bewoners is het ideaal om iedere dag verse producten te kunnen kopen van ondernemers en boeren uit de regio.

Laten we als gemeente, bewoners, ondernemers én verhuurders de handen ineen slaan en met vernieuwende ideeën aan de slag gaan. Laten we concepten uitproberen, nieuwe ondernemers (eventueel tijdelijk) de kans geven zich te bewijzen. In onze ideale binnenstad wonen mensen met plezier. Ondernemers verdienen een eerlijke boterham en iedere maand is er wat nieuws te beleven. Ook (of misschien wel juist!) in grote panden zoals die van V&D, Perry en het Goed. Waarom is die markthal er eigenlijk nog niet?

Lisa Westerveld, raadslid GroenLinks Nijmegen