Op dit moment is het genieten van de successen van het Nederlands elftal tijdens het WK voetbal in Brazilië. Juist in deze weken heeft het college van B&W besloten Nijmegen niet kandidaat te stellen als speelstad voor het EK vrouwenvoetbal in 2017. GroenLinks is voorstander van het organiseren van topsportevenementen in Nijmegen, maar begrijpt deze keuze. Sportevenementen dragen bij aan de uitstraling en bekendheid van de stad, maar stimuleren ook de sportparticipatie, met name onder de jeugd. Zeker voor een groeisport als vrouwenvoetbal is het EK van groot belang. Meer vrouwen en meisjes zullen zich melden bij de voetbalverenigingen in Nijmegen. Fractievolger Bram Friesen: "Het EK vindt in 2017 plaats gelijk met de Vierdaagse. Dat zou betekenen dat de sporters niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Omdat er ook flink wat financiële risico’s voor de gemeente zijn, lijkt dit evenement voor Nijmegen niet erg geschikt. Jammer, maar begrijpelijk." In het najaar komt het college met een notitie over de vraag hoe wij als stad geschikte sportevenementen aan Nijmegen kunnen binden. GroenLinks gaat ervan uit dat onze ambities als gezonde, groene en sportieve stad hier een goede plaats krijgen. En het EK voetbal in 2017? Friesen: "Wij ondersteunen de oproep van wethouder Helmer: mocht Arnhem speelstad worden, laten wij daar alle dames aanmoedigen en er een feest van maken."