Een veilige en mooie Waalkade

Vandaag staat in de Gelderlander een opinieartikel van ons raadslid Pepijn Boekhorst over de toekomst van de Waalkade. Voor de zomer diende hij een motie in om meerdere varianten uit te werken voor de noodzakelijke vervanging van de damwand aan de Waalkade. Deze motie werd raadsbreed ondersteund en inmiddels heeft de wethouder EZ ons twee varianten gepresenteerd. GroenLinks pleit ervoor om een veilige en een mooie Waalkade te maken.

Het opinieartikel in De Gelderlander:

Het zicht op de Waalkade is vanaf de spoor- en Waalbrug fantastisch. Niet alleen trotse inwoners maar ook vele bezoekers kennen dit beeld van Nijmegen aan de rivier. Wie echter op de Waalkade arriveert, wil er waarschijnlijk snel weer weg. Het is een saaie plak asfalt waar auto’s scheuren, met vaak lege terrassen en naar groen is het lang zoeken. Een stalen damwand zorgt ervoor dat je meters diep moet kijken om het water te zien. Wat doen we al die 165.000 Nijmegenaren en die vele tienduizenden bezoekers tekort!

Dat kan anders. In steden als Köln, Duisburg, Maastricht of Antwerpen maakt de stad echt verbinding met de rivier. In Nijmegen hebben we ook dit goud in handen maar dat moeten we wel benutten! De komende tijd gebeurt er al indrukwekkend veel langs de rivier: de damwand wordt vervangen en de Waalkade krijgt twee niveaus. In combinatie met meer groen en het kunstwerk Labyrinth (dat met respect zal moeten worden behandeld) een impuls voor dat gebied. Niet veel later start de bouw van de Handelskade, als begin van het nieuwe Waalfront. De Lindenberghaven wordt een museum voor historische schepen en samen met de opgeknapte Stratemakerstoren hebben we een fantastisch cultureel Valkhofkwartier.  Bovendien breidt de Waalsprong gestaag uit en rijden we daar naartoe over Stadsbrug de Oversteek die volgend jaar opengaat. Al snel volgt er een stadseiland midden in de rivier waar ruimte is voor natuur en watersport.

Het mag duidelijk zijn dat de directe omgeving van de Waalkade enorm verandert en een stuk mooier wordt. Dat verplicht ons om ook over de kade zelf na te denken. Want hoe lang willen we een goede verbinding tussen boven- en benedenstad nog missen? Een roltrap, lift of een doorgang door het Casino bijvoorbeeld zorgt voor meer mensen op de Waalkade. En hoe lang accepteren we nog dat obers en toeristen van de sokken worden gereden? Een autovrije Waalkade en parkeren op korte afstand in garages levert lucht op. Toevoegen van groen, een metersbrede trappartij zodat mensen aan het water kunnen zitten, ondernemers die samenwerken aan mooie terrassen. Niet alles kan tegelijk en dat hoeft gelukkig ook niet. Maar laten we snel een routekaart maken voor een nieuwe Waalkade.

Mijn ideaalbeeld? Een wandel, fiets, skate en flaneerzone vanuit de Ooijpolder over de brug bij ’t Meertje, via de Waalkade naar de Waalhaven, de nieuwe woonwijk in West en cultuurfabriek de Vasim. Het is er groen, er is vertier en dus prima toeven. Natuurlijk dat kost geld. Maar vraag maar eens in Köln, Duisburg, Maastricht of Antwerpen hoeveel ze er daar mee verdienen. Het antwoord zal overtuigend zijn.