Een eigentijdse Sint en Piet in Nijmegen?

De dagen worden korter, pepernoten liggen in enorme stapels in de winkel. Sinterklaas komt naar Nijmegen! Maar wie zal de Sint dit jaar vergezellen?

Vorig jaar werd Sinterklaas bij zijn aankomst in Nijmegen, net zoals de andere jaren, vergezeld door zwarte pieten. Zullen de Roetveegpieten dit jaar naar Nijmegen komen? GroenLinks hoopt van wel!

Wij vinden dat bij Nijmegen een inclusief sinterklaasfeest hoort waar niemand zich buitengesloten of gediscrimineerd voelt. Er zijn namelijk veel voorbeelden van zwarte mensen, volwassenen als kinderen, die worden gepest of uitgemaakt voor zwarte piet. In Sesamstraat wisten ze dit al in 1987, toen legde Gerda Havertong aan Pino uit waarom Sinterklaas niet voor iedereen even leuk is. Kijk maar eens naar dit filmpje:

YouTube video

Volgens GroenLinks is een Sinterklaasfeest met roetveegpieten een inclusiever feest. Daarom stelden we de volgende vragen aan het college:

1. Is het college bekend met de intentie van de NTR om tijdens het Sinterklaasfeest in 2018, zowel bij de nationale intocht als in het Sinterklaasjournaal, Sinterklaas te laten vergezellen door roetveegpieten? En hoe kijkt het college hier tegen aan?

2. Sinterklaas is een feest voor iedereen. Is het college het met ons eens dat een feest voor iedereen betekent dat geen enkel kind, of volwassene, zich buitengesloten of gediscrimineerd zou mogen voelen door dat feest, of onderdelen van de viering?

3. De figuur zwarte piet heeft verschillende pijnlijke connotaties met slavernij en racisme. Is het college het met ons eens dat een Sinterklaasfeest met roetveegpieten daardoor inclusiever is en een feest voor iedereen?

4. Stichting Intocht Sint Nicolaas Nijmegen geeft aan dat de Burgemeester mee bepaalt welke pieten Sinterklaas in Nijmegen vergezellen, “omdat de uitstraling van Nijmegen naar de rest van het land in het geding is”. Weet het college of dit inderdaad het geval is? Zoja, zou het college haar invloed willen aanwenden om in Nijmegen Sinterklaas te laten vergezellen door roetveegpieten? Zo nee, is het college dan bereid het gesprek aan te gaan met de Stichting Intocht Sint Nicolaas Nijmegen om in Nijmegen Sinterklaas te laten vergezellen door roetveegpieten?