In Nijmegen worden de komende vijf jaar 1000 tijdelijke woningen gebouwd. Dit voorstel van GroenLinks werd door de gemeenteraad gesteund. Daarmee krijgen starters op de woningmarkt, studenten, vluchtelingen, expats en andere Nijmegenaren sneller een woning. De tijdelijke woningen kunnen gebouwd worden in de Waalsprong en het Waalfront.

In andere gemeenten zijn hier al hele mooie voorbeelden van te zien. Fractievoorzitter Pepijn Boekhorst: “Er zijn al veel innovatieve bouwconcepten beschikbaar. Duurzame, kleine woningen die in een paar dagen op hun plek staan. Snel kunnen bouwen, ook tijdelijk, helpt meer mensen aan een woning, maar zorgt ook voor meer variatie en nieuwe kansen voor mensen!”

Bij de bespreking van de woonvisie deed GroenLinks, samen met de andere coalitiepartijen, het voorstel om woongroepen en andere leefgemeenschappen te stimuleren en goed te ondersteunen. Samen wonen, zoals in typisch Nijmeegse woongroepen, maar ook in innovatieve vormen als De Stadsnomaden kunnen rekenen op begeleiding en de gemeente gaat de financiële garantieregeling weer invoeren. Boekhorst: “De gemeente gaat actief helpen moderne manieren van samen wonen te stimuleren. We juichen het toe als mensen zelf de bouw en het onderhoud van hun woning en omgeving organiseren.”

In de woonvisie presenteerde de Nijmeegse coalitie plannen om wonen in Nijmegen betaalbaarder en duurzamer te maken.

Harriet Tiemens, GroenLinks-wethouder duurzaamheid: “Door deze woonvisie bouwen we in Nijmegen meer betaalbare woningen, renoveren we woningen en maken we een gemêleerde stad. We gaan enorm investeren in duurzame, klimaatneutrale woningen, om zo Nijmegen voorop te laten lopen in de strijd tegen klimaatverandering.”