Sinds 1997 werken drie projectontwikkelaars, twee woningcorporaties en de gemeente samen aan de ontwikkeling van de Waalsprong. Die samenwerking zal binnenkort stoppen, hierover is flink onderhandeld door wethouder Jan van der Meer en de wethouder financiën. Het resultaat van die onderhandelingen is dat de marktpartijen 10 miljoen en de corporaties 2 miljoen aan de gemeente betalen. Dat klinkt als flink wat geld maar het financiële tekort is een stuk groter. Toch is GroenLinks positief over het resultaat. Raadslid Pepijn Boekhorst: "Naast dit geld hebben de wethouders bereikt dat de bouw de komende (moeilijke) jaren op stoom blijft. De partijen staan garant voor de bouw van honderden nieuwe woningen en dat is in het belang van Nijmegen".

Gevolg van deze stap is dat de gemeente aan het stuur zit. Wat GroenLinks betreft maken we snel afspraken met andere bouwers zoals bewoners die hun eigen huis willen bouwen, of met groepen mensen die samen aan de slag willen. Bovendien roepen we de wethouder op om grond in erfpacht uit te geven, zodat de grond goedkoper wordt waardoor ook corporaties voldoende betaalbare huurwoningen kunnen blijven bouwen. Wonen in de Waalsprong moet wat ons betreft nu en in de toekomst wonen in een mooie en duurzame wijk zijn. Daar zullen we de komende jaren nog flink wat werk aan hebben.