De gemeente Nijmegen heeft besloten de subsidie voor Huurteams Nijmegen te verhogen. Daarmee kunnen meer huurders geholpen worden in hun strijd tegen te hoge huren en huisjesmelkers die het niet zo nauw nemen met de regels. Coalitiepartijen SP, GroenLinks en D66 pleitten tijdens behandeling van de begroting afgelopen maand voor extra steun voor Huurteams.

Hoge huurprijzen en andere misstanden

De coalitiepartijen vinden het belangrijk dat huurders ondersteuning kunnen krijgen wanneer hun verhuurders zich niet netjes gedragen. Raadslid Cherelle de Leeuw (GroenLinks): ‘Stichting Huurteams levert juridische hulp aan huurders en vecht zo tegen te hoge huurprijzen en andere misstanden. Daarom zijn we met de toezegging van het college om extra subsidie te verstrekken.’

Meer dan een miljoen euro teruggehaald

SP-raadslid Matthias van Hunnik is het daarmee eens: De afgelopen jaren hebben Huurteams voor meer dan een miljoen euro aan te veel betaalde huur terug kunnen halen voor Nijmeegse huurders. Maar dat succes heeft ook gezorgd voor flinke groei in het aantal hulpvragen. Voor die groei hebben ze extra capaciteit nodig.’

Aangescherpte regels kamerverhuur

Remy Maessen (D66) schaart zich bij zijn coalitiegenoten. ‘Stichting Huurteams heeft het echt veel drukker gekregen. Ook de aangescherpte regels voor kamerverhuur zorgen ervoor dat er een wachtlijst is ontstaan. Huurteams komen mensen tekort  om iedereen vlot te kunnen helpen. Het is dan ook heel goed dat het stadsbestuur er een schepje bovenop doet.’

Extra mensen in dienst nemen

Met de extra subsidie kan Huurteams extra mensen in dienst nemen naast de vrijwilligers die voor de organisatie actief zijn. Ook willen ze met een deel van het geld hun expertise op het gebied van huurzaken vergroten.

Meer informatie op www.huurteamsnijmegen.nl