Deze maand beslissen de samenwerkende gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen over de aanbesteding voor het bijzonder doelgroepenvervoer, waarin het vervoer voor ouderen, schoolkinderen en mensen met een beperking wordt geregeld.Het concept, dat over enkele weken aanbesteed wordt, regelt een efficiëntere vorm van vervoer die naar het zich laat aanzien ook klantvriendelijker kan zijn voor deze groep.

Maar wordt er door de deelnemende gemeenten niet teveel gekeken naar alleen het kostenvoordeel? GroenLinks-raadsleden uit de regio (raadsleden uit Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Duiven, Heumen, Lingewaard, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden en Westervoort) doen een nadrukkelijk beroep op het GO en op de wethouders van de 19 gemeenten in de regio in Arnhem en Nijmegen: kies bij de aanbesteding voor gezond en duurzaam vervoer.

Wij willen de gemeenten oproepen om bij de aanbestedingsprocedure het duurzaamheidsaspect een grote (beslissende) rol te laten spelen, en niet zonder meer voor de laagste prijs te gaan als dit zou betekenen dat vervuilende dieselbusjes de komende jaren onze dorpen en steden blijven vervuilen. Iedereen verdient schone lucht om in te ademen. Bovendien gaan duurzame busjes ook prima samen met comfort voor de (vaak kwetsbare) reiziger: het is schoner en stiller. De raadsleden willen de bedrijven die meedoen aan de aanbesteding zoveel mogelijk uitdagen om hun busjes op aardgas, groengas of elektriciteit te laten rijden. Partijen die hierin willen investeren, moeten we als regio omarmen, vindt GroenLinks.

Nijmeegs GroenLinks-raadslid Pepijn Oomen: "Juist de kwetsbare groepen als chronisch zieken en ouderen zullen extra profiteren van schonere lucht. Voor hen, en voor alle inwoners in onze gemeentes, moeten we deze aanbesteding aangrijpen te kiezen voor comfortabel, stil en groen vervoer."