Foutmelding

De opgevraagde pagina bestaat helaas niet.

Pagina niet gevonden

Zoekresultaten

1. Besparen op arbeidsgehandicapten, nee bedankt!

De gemeenteraad van Nijmegen heeft woensdag een motie van GroenLinks en de SP aangenomen tegen het invoeren van loondispensatie voor arbeidsgehandicapten. Het kabinet is van plan om hiermee loonkostensubsidie te vervangen. Dat betekent dat voortaan niet de werkgever het verschil in loon aanvult, maar de werknemer zelf een aanvullende uitkering moet aanvragen. Fractielid Jeanine Brummel-Ahlaloum en fractievolger Miranda Florussen hebben hiertegen samen met de SP met succes een motie ingediend.

2. GroenLinks Nijmegen zoekt: leden voor de Functioneringscommissie fractie en wethouders

In de zittingsperiode 2018-2022 van de gemeenteraad wordt de politieke effectiviteit van de fractie en de wethouders op het terrein van de lokale politiek op een aantal momenten beoordeeld. Dit gebeurt aan de hand van een opdracht van het afdelingsbestuur voor collectieve / politieke beoordeling van fractie en wethouders. Door de ALV wordt hiervoor een commissie van zes leden benoemd die verantwoordelijk is voor de uitvoering van en rapportage over deze opdracht. De commissie bestaat uit vier leden uit de afdeling en twee bestuursleden. Deze leden worden voorgedragen door het afdelingsbestuur. De leden van de commissie worden benoemd voor de duur van de raadsperiode.

3. GroenLinks, D66 en SP sluiten coalitieakkoord 'Nijmegen: samen vooruit'

GroenLinks, D66 en de SP vormen de nieuwe coalitie in Nijmegen. De partijen sloten een akkoord waarin de energietransitie, zorg voor inwoners, economie & werk en aantrekkelijke stad de belangrijkste thema’s zijn. Namens de partijen gaan de volgende wethouders met de opgaven voor de stad aan de slag: Harriët Tiemens (GroenLinks), Noël Vergunst (GroenLinks), Bert Frings (GroenLinks), Grete Visser (D66), Monique Esselbrugge (D66), Renske Helmer-Englebert (SP) en Bert Velthuis (SP).

4. Overwegingen bij het gebruik van Facebook

Arjen Lubach heeft met zijn item “Bye Bye Facebook” Nederland weer eens goed wakkergeschud. Wie denkt dat Facebook alleen doelbewust geplaatste informatie verzamelt komt bedrogen uit. Via de apps van Facebook (en Facebook Messenger, en mogelijk ook WhatsApp, ook eigendom van Facebook) kan ook worden bijgehouden wie met wie communiceert, ook buiten Facebook om. Via 'like knoppen' en onzichtbare scripts op beangstigend veel websites wordt ons surfgedrag op afstand gevolgd. Het is je vast wel eens opgevallen dat je op Facebook plotseling advertenties kreeg voor boormachines nadat in een webshop op zoek ging naar een accuboormachine. Dat kan alleen omdat je overal gevolgd wordt.

5. Snel aan de slag met een beter stationsgebouw

Het stationsgebouw in Nijmegen moet mooier en beter toegankelijk worden. Treinreizigers willen makkelijker en sneller op de perrons komen, en dat geldt ook voor perron 1A dat snel weer in gebruik moet worden genomen. Dat is althans de mening van reizigers die reageerden op een oproep van GroenLinks. Lijsttrekker April Ranshuijsen: “Wij roepen de gemeente, ProRail en NS op om snel aan de slag te gaan met deze verbetersuggesties. Laten we ervoor zorgen dat het stationsgebouw echt een visitekaartje wordt voor onze mooie stad!”

6. Sociale huurwoningen op de beste plekken in de stad

Wat doe je op de eerste dag in functie als wethouder volkshuisvesting in Nijmegen, vroeg gespreksleider Vincent Cantrijn aan alle deelnemers tijdens het Woondebat in Lux ruim een week voor de gemeenteraadsverkiezingen. ”Ik zou direct op bezoek gaan bij de huurdersverenigingen en bij gemeenschappelijke woonvormen om te horen wat zij voor wensen hebben en wat de gemeente voor hen kan doen.”, begon fractievoorzitter Pepijn Boekhorst, die GroenLinks op deze avond vertegenwoordigde.

7. Nieuwbouw Waalfront krijgt veilige en schone weg

Goed nieuws voor Nijmegen-West: de veiligere variant van de laan van Oost-Indië komt toch weer in beeld. Raadslid en oud-Waterkwartierbewoner Noël Vergunst: "Bewoners in deze wijk hebben recht op een weg die niet ten koste gaat van de leefbaarheid. Deze weg bouw je voor vele jaren.”

8. Verslag Politieke debat met ouderen

Als er één boodschap bleef hangen na het debat in Grand Café De Borger in het OBG, dan is het wel een liedtekst van het cabaretduo De Nachtzusters. ‘Het welzijn van de oudere is geen aalmoes, maar een recht’. Zorg en welzijn gaan namelijk altijd samen. Afgelopen woensdag brak GroenLinks-kandidaat Quirijn Lokker dan ook een lans voor de zorg en het welzijnswerk in Nijmegen. ‘Wij zien dat mensen goede zorg ontvangen als er ook goed welzijnswerk er aan vooraf gaat. De kwaliteit van de zorg is daarbij voor GroenLinks essentieel. Niet het kostenbesparende.’

9. Meet-Up met Jesse Klaver over klimaat op 5 maart

Maandagavond 5 maart komt Jesse Klaver, politiek leider van GroenLinks, voor een Meet-up naar Nijmegen. Vanaf 20 uur gaat hij in de Stadsschouwburg in gesprek met Nijmegenaren over de aanpak van klimaatverandering. Iedereen is welkom, je hoeft je alleen aan te melden via de site steun.groenlinks.nl. De avond is vrij toegankelijk.

10. Ons campagnepand geopend voor publiek

Het GroenLinks-campagnepand in de binnenstad is vanaf deze week geopend, voor Nijmegenaren met vragen over lokale politiek en GroenLinks. Op woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag is het pand aan de Augustijnenstraat 47 (tegenover de ingang van de Hema) bemensd met vrijwilligers die de koffie en thee klaar hebben staan. Lijsttrekker April Ranshuijsen: “Iedereen is welkom met vragen over een groene, gezonde en sociale stad. Ook onze thema-avonden over onderwerpen die belangrijk zijn voor Nijmegen, zijn vrij toegankelijk. We hopen zoveel mogelijk stadgenoten te bereiken voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart.”