Foutmelding

De opgevraagde pagina bestaat helaas niet.

Pagina niet gevonden

Zoekresultaten

1. Overwegingen bij het gebruik van Facebook

Arjen Lubach heeft met zijn item “Bye Bye Facebook” Nederland weer eens goed wakkergeschud. Wie denkt dat Facebook alleen doelbewust geplaatste informatie verzamelt komt bedrogen uit. Via de apps van Facebook (en Facebook Messenger, en mogelijk ook WhatsApp, ook eigendom van Facebook) kan ook worden bijgehouden wie met wie communiceert, ook buiten Facebook om. Via 'like knoppen' en onzichtbare scripts op beangstigend veel websites wordt ons surfgedrag op afstand gevolgd. Het is je vast wel eens opgevallen dat je op Facebook plotseling advertenties kreeg voor boormachines nadat in een webshop op zoek ging naar een accuboormachine. Dat kan alleen omdat je overal gevolgd wordt.

2. Snel aan de slag met een beter stationsgebouw

Het stationsgebouw in Nijmegen moet mooier en beter toegankelijk worden. Treinreizigers willen makkelijker en sneller op de perrons komen, en dat geldt ook voor perron 1A dat snel weer in gebruik moet worden genomen. Dat is althans de mening van reizigers die reageerden op een oproep van GroenLinks. Lijsttrekker April Ranshuijsen: “Wij roepen de gemeente, ProRail en NS op om snel aan de slag te gaan met deze verbetersuggesties. Laten we ervoor zorgen dat het stationsgebouw echt een visitekaartje wordt voor onze mooie stad!”

3. Sociale huurwoningen op de beste plekken in de stad

Wat doe je op de eerste dag in functie als wethouder volkshuisvesting in Nijmegen, vroeg gespreksleider Vincent Cantrijn aan alle deelnemers tijdens het Woondebat in Lux ruim een week voor de gemeenteraadsverkiezingen. ”Ik zou direct op bezoek gaan bij de huurdersverenigingen en bij gemeenschappelijke woonvormen om te horen wat zij voor wensen hebben en wat de gemeente voor hen kan doen.”, begon fractievoorzitter Pepijn Boekhorst, die GroenLinks op deze avond vertegenwoordigde.

4. Nieuwbouw Waalfront krijgt veilige en schone weg

Goed nieuws voor Nijmegen-West: de veiligere variant van de laan van Oost-Indië komt toch weer in beeld. Raadslid en oud-Waterkwartierbewoner Noël Vergunst: "Bewoners in deze wijk hebben recht op een weg die niet ten koste gaat van de leefbaarheid. Deze weg bouw je voor vele jaren.”

5. Verslag Politieke debat met ouderen

Als er één boodschap bleef hangen na het debat in Grand Café De Borger in het OBG, dan is het wel een liedtekst van het cabaretduo De Nachtzusters. ‘Het welzijn van de oudere is geen aalmoes, maar een recht’. Zorg en welzijn gaan namelijk altijd samen. Afgelopen woensdag brak GroenLinks-kandidaat Quirijn Lokker dan ook een lans voor de zorg en het welzijnswerk in Nijmegen. ‘Wij zien dat mensen goede zorg ontvangen als er ook goed welzijnswerk er aan vooraf gaat. De kwaliteit van de zorg is daarbij voor GroenLinks essentieel. Niet het kostenbesparende.’

6. Meet-Up met Jesse Klaver over klimaat op 5 maart

Maandagavond 5 maart komt Jesse Klaver, politiek leider van GroenLinks, voor een Meet-up naar Nijmegen. Vanaf 20 uur gaat hij in de Stadsschouwburg in gesprek met Nijmegenaren over de aanpak van klimaatverandering. Iedereen is welkom, je hoeft je alleen aan te melden via de site steun.groenlinks.nl. De avond is vrij toegankelijk.

7. Ons campagnepand geopend voor publiek

Het GroenLinks-campagnepand in de binnenstad is vanaf deze week geopend, voor Nijmegenaren met vragen over lokale politiek en GroenLinks. Op woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag is het pand aan de Augustijnenstraat 47 (tegenover de ingang van de Hema) bemensd met vrijwilligers die de koffie en thee klaar hebben staan. Lijsttrekker April Ranshuijsen: “Iedereen is welkom met vragen over een groene, gezonde en sociale stad. Ook onze thema-avonden over onderwerpen die belangrijk zijn voor Nijmegen, zijn vrij toegankelijk. We hopen zoveel mogelijk stadgenoten te bereiken voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart.”

8. Verslag FNV debat

”We willen het eigen risico  in de zorg omlaag brengen naar 72 euro per jaar door een lokale collectieve aanvullende verzekering. Dat houdt de zorg ook betaalbaar voor mensen met een laag inkomen.” Dat zei GroenLinks-lijsttrekker April Ranshuijsen donderdagavond 25 januari bij het FNV-debat, dat tevens de aftrap was voor de verkiezingscampagne. Met zo’n honderd bezoekers was de Maranathakerk in de Hazenkamp behoorlijk gevuld. Zij hadden heel wat vragen voor de politici, die het over één ding eens waren: de gemeente wil de mensen helpen die op dit moment de klappen krijgen van het regeringsbeleid.

9. Zet in op minder lichtvervuiling

Is de felle verlichting van nieuwe gebouwen zoals de Handelskade wel echt nodig? En kan de gemeente andere regels opstellen zodat dit in de toekomst voorkomen wordt? Die vragen heeft de fractie van GroenLinks gesteld aan het college van B&W, nadat enkele bewoners de partij benaderden over lichtvervuiling. Fractielid Daan Moerkerk: “Het is begrijpelijk dat er vanuit veiligheidsoogpunt goede verlichting is op de Handelskade, maar we begrijpen ook bewoners die zeggen dat dit teveel van het goede is. Een gematigder verlichting was hier op zijn plaats geweest.”

10. Nijmegen wil een eerlijk en humaan Kinderpardon

Nijmegen wil dat er een eerlijk en humaan Kinderpardon komt. Daarmee sluit Nijmegen, evenals diverse andere gemeenten, zich aan bij de landelijke actie ‘Ze zijn al Thuis’. GroenLinks heeft in Nijmegen het initiatief genomen en samen met de SP, DNF en PvdA op 31 januari met succes een motie ingediend. Het is een oproep aan het College om zich in te zetten voor een eerlijk en humaan Kinderpardon bij de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid.