Foutmelding

De opgevraagde pagina bestaat helaas niet.

Pagina niet gevonden

Zoekresultaten

1. GroenLinks Nijmegen in Hees

Op zaterdag 20 oktober ging een groepje GroenLinksers op pad in de Nijmeegse wijk Hees om te horen wat er speelt. "Wat gaat er goed, wat kan er beter?"

De inwoners van Hees tonen zich erg gelukkig in hun wijk. Dat uit zich ook in een hele actieve gemeenschap die elkaar kent en samen van alles onderneemt: van het opzetten van een voedselbos, een collectief van bewoners uit Hees die hun leefwijze willen verduurzamen, enthousiaste karrentrekkers die jaarlijks een prachtig bouwdorp organiseren en nog veel meer. Het is geweldig om te zien dat er zoveel initiatief wordt genomen om de wijk nog mooier en de bewoners gelukkiger te maken.

2. Aardgasloos Nijmegen stap dichterbij

Het zal niemand ontgaan zijn: Nederlandse en dus ook Nijmeegse woningen gaan van het gas af. Het is een immense opgave, maar een die hard nodig is om klimaatverandering tegen te gaan en de Groningse aardbevingen te stoppen. Met het aanbieden van de warmtevisie 2018 heeft het college van B&W een volgende stap gezet.

3. Nijmeegse wijken moeten gemengd en leefbaar zijn

GroenLinks staat voor een ongedeelde stad en gemengde wijken, waar bewoners met verschillende levensstijlen en andere inkomens elkaar ontmoeten en prettig samenleven. In het coalitieakkoord met D66 en SP hebben we afgesproken ons hier hard voor te gaan maken deze coalitieperiode. Recente berichtgeving in de Gelderlander lijkt er echter op te wijzen dat er op een aantal plekken in Nijmegen nog winst te behalen valt.

Daarom stelde Cherelle de Leeuw, samen met Remy Maessen (D66) en Matthias van Hunnik (SP) vragen aan het college.

4. Gereguleerde hennepteelt: ja! Maar wel onder realistische voorwaarden.

Als GroenLinks zijn we altijd groot voorstander geweest van legale wietteelt. We juichen stappen naar een experiment met het reguleren wietteelt dan ook van harte toe. De kwaliteit van softdrugs wordt controleerbaar en het helpt om criminaliteit te bestrijden en onveilige situaties met illegale kwekerijen tegen te gaan.

In een brief aan de gemeenteraad beschrijven Nijmeegse coffeeshophouders hun ernstige zorgen over de uitvoerbaarheid van het geplande experiment.

5. GroenLinks wil verdere maatregelen tegen vervuiling en dierenleed op het Waalstrand

Het Waalstrand is een unieke plek midden in de stad waar mensen volop kunnen genieten van de prachtige natuur. Maar de gevolgen van zwerfafval en verkeerde omgang met de grote grazers worden steeds duidelijker zichtbaar. Het zwerfafval zorgt al langere tijd voor levensgevaarlijke situaties voor wilde dieren. Het laatste nieuws is dat twee Konikpaarden worden verwijderd vanwege opdringerig en agressief gedrag. Dit is het gevolg van verkeerd gedrag van recreanten naar de dieren toe, en bevestigt opnieuw de ernst van de situatie.

6. Besparen op arbeidsgehandicapten, nee bedankt!

De gemeenteraad van Nijmegen heeft woensdag een motie van GroenLinks en de SP aangenomen tegen het invoeren van loondispensatie voor arbeidsgehandicapten. Het kabinet is van plan om hiermee loonkostensubsidie te vervangen. Dat betekent dat voortaan niet de werkgever het verschil in loon aanvult, maar de werknemer zelf een aanvullende uitkering moet aanvragen. Fractielid Jeanine Brummel-Ahlaloum en fractievolger Miranda Florussen hebben hiertegen samen met de SP met succes een motie ingediend.

7. GroenLinks Nijmegen zoekt: leden voor de Functioneringscommissie fractie en wethouders

In de zittingsperiode 2018-2022 van de gemeenteraad wordt de politieke effectiviteit van de fractie en de wethouders op het terrein van de lokale politiek op een aantal momenten beoordeeld. Dit gebeurt aan de hand van een opdracht van het afdelingsbestuur voor collectieve / politieke beoordeling van fractie en wethouders. Door de ALV wordt hiervoor een commissie van zes leden benoemd die verantwoordelijk is voor de uitvoering van en rapportage over deze opdracht. De commissie bestaat uit vier leden uit de afdeling en twee bestuursleden. Deze leden worden voorgedragen door het afdelingsbestuur. De leden van de commissie worden benoemd voor de duur van de raadsperiode.