Foutmelding

De opgevraagde pagina bestaat helaas niet.

Pagina niet gevonden

Zoekresultaten

1. GroenLinks zoekt verbetersuggesties voor stationsgebouw Nijmegen

GroenLinks roept trein- en busreizigers op met verbetersuggesties te komen voor het stationsgebouw in Nijmegen. De partij vindt dat er snel begonnen moet worden aan een moderner en toegankelijker stationsgebouw voor Nijmegen. Lijsttrekker April Ranshuijsen: “Dagelijks maken 40.000 reizigers gebruik van het centraal station in Nijmegen. Onze stad is het 10e station van het land, met meer reizigers dan Arnhem bijvoorbeeld. Het is er nu erg druk en krap. Samen met openbaar-vervoerreizigers brengen we in kaart wat er nodig is voor verbetering. Je kunt daarbij denken aan bredere trappen, snellere liften, betere toegangsdeuren.”

2. Nijmegen moet zich aansluiten bij Statiegeldalliantie

Nijmegen moet zich aansluiten bij de Statiegeldalliantie. Daarmee geeft de gemeente gehoor aan de oproep van de Kinderraad om de plastic soep aan te pakken. GroenLinks zal bij de eerstvolgende gemeenteraadsvergadering een motie van die strekking indienen.

De Kinderraad stelde op 21 maart 2017 voor lokaal statiegeld te gaan heffen op kleine plastic flesjes. De leerlingen van de Nijmeegse basisscholen vonden dat dit de beste manier is om de vervuiling door rondzwervend plastic afval tegen te gaan. Deze ´plastic soep´ wordt wereldwijd beschouwd als een ernstig milieuprobleem.

3. NEC neemt het Goffertstadion weer over van de gemeente

Binnen twee jaar hopen de gemeente Nijmegen en voetbalclub NEC een belangrijke financiële relatie te beëindigen. Tot eind 2019 heeft NEC de tijd een koper te vinden voor het Goffertstadion. Deze overeenkomst kost de gemeente geen cent en hiermee verdwijnen eventuele financiële risico’s. Het hebben van een voetbalstadion ziet GroenLinks niet als een gemeentelijke taak. Met de koop kan NEC zelf investeren in modernisering van het stadion.

4. Grote vraagtekens bij 280.000 vrachtwagens door Nijmegen-West

De fractie van GroenLinks wil opheldering over het voornemen om vanaf 2020 dagelijks 78 extra vrachtwagens over bedrijventerrein TPN-West te laten rijden, om het zand van de Beuningse plas te vervoeren naar binnenvaartschepen aan het Maas-Waal kanaal. In schriftelijke vragen aan het Nijmeegse college van B&W laat de partij weten dat 280.000 vrachtwagens niet passen bij een duurzame, innovatie Europese groene hoofdstad.

5. Doorgaan met laten zien dat het ook anders kan

April

Vanavond is de begroting voor de komende jaren besproken. Onze lijsttrekker April Ranshuijsen sprak daarbij in eerste termijn haar waardering uit over de koers die we als stad voeren. April: "GroenLinks gaat in Nijmegen door met laten zien dat het ook anders kan!" Lees Aprils bijdrage hieronder.

6. In het Waalfront kan betaalbaar wonen prima samengaan met verkeersveiligheid

Een opiniestuk van ons raadslid Noël Vergunst.

Nijmegen heeft veel ambities in het voormalige industriegebied Waalfront. De Honig is nu al een bruisende hotspot en in hoog tempo worden zowel duurdere koopwoningen als zeer gewilde, sociale huurwoningen gebouwd. Het is een ideale plek voor starters die al lang op zoek zijn naar een huis.

7. Verder met verandering

Schoon verkeer in de stad, 10 miljoen euro extra voor fiets en ander schoon vervoer, een veilige Graafseweg voor alleen lokaal verkeer, strenger optreden tegen illegale kamerverhuur, minder regels en controledrang voor mensen met een uitkering en radicale vergroening. Dit zijn enkele in het oog-springende punten uit het verkiezingsprogramma van GroenLinks Nijmegen, dat vandaag bekend is gemaakt.

8. GroenLinks wil herstel van garantieregeling voor gemeenschappelijk wonen

Aankomende woensdag ­27 september zal de gemeenteraad debatteren over het weer invoeren van de garantieregeling voor gemeenschappelijk wonen.Al sinds de jaren 80 is Nijmegen de woonverenigingenstad van Nederland. GroenLinks vindt dit een geweldig concept, mensen kunnen zelf kiezen hoe zij samen willen leven.

9. Groene daken voor iedereen

Het moet makkelijker worden om in Nijmegen een groen dak aan te leggen. Dat vindt GroenLinks Nijmegen. Bij de behandeling van de zomernota woensdag in de gemeenteraad diende de partij een motie in om dit voor elkaar te krijgen. De motie werd unaniem aangenomen.