Foutmelding

De opgevraagde pagina bestaat helaas niet.

Pagina niet gevonden

Zoekresultaten

1. Openheid van zaken over 280.000 vrachtwagens graag!

De bereikbaarheid van een groot aantal Nijmeegse bedrijven en de gezondheid van duizenden inwoners en werknemers uit Beuningen en Nijmegen staat onder druk. De plannen om de gedurende minstens 16 jaren met ruim 280.000 vrachtwagens van Beuningen via bedrijventerrein TPN-West naar het Maas-Waalkanaal te rijden, leiden tot grote zorgen. Wat zijn de effecten van dit zandtransport voor de leef- en werkomgeving en het (economisch) klimaat voor de betrokkenen?

2. GroenLinks zoekt verbetersuggesties voor stationsgebouw Nijmegen

GroenLinks roept trein- en busreizigers op met verbetersuggesties te komen voor het stationsgebouw in Nijmegen. De partij vindt dat er snel begonnen moet worden aan een moderner en toegankelijker stationsgebouw voor Nijmegen. Lijsttrekker April Ranshuijsen: “Dagelijks maken 40.000 reizigers gebruik van het centraal station in Nijmegen. Onze stad is het 10e station van het land, met meer reizigers dan Arnhem bijvoorbeeld. Het is er nu erg druk en krap. Samen met openbaar-vervoerreizigers brengen we in kaart wat er nodig is voor verbetering. Je kunt daarbij denken aan bredere trappen, snellere liften, betere toegangsdeuren.”

3. Kandidatenlijst definitief

De top 20 van de kandidatenlijst is bekend! De lijst die wordt aangevoerd door lijsttrekker April Ranshuijsen is door het ledenreferendum ongewijzigd. Hier lees je welke kandidaten op welke plaats staan.

De uitslag van het wethoudersreferendum is ook bekend. De leden kozen, in volgorde van voorkeur, voor Harriët Tiemens, Noël Vergunst en Bert Frings als mogelijke wethouderskandidaat voor de volgende periode. Het wethoudersreferendum is een traditie in de Nijmeegse afdeling van GroenLinks en vormt een advies aan de nieuwe fractie.

4. Nijmegen moet zich aansluiten bij Statiegeldalliantie

Nijmegen moet zich aansluiten bij de Statiegeldalliantie. Daarmee geeft de gemeente gehoor aan de oproep van de Kinderraad om de plastic soep aan te pakken. GroenLinks zal bij de eerstvolgende gemeenteraadsvergadering een motie van die strekking indienen.

De Kinderraad stelde op 21 maart 2017 voor lokaal statiegeld te gaan heffen op kleine plastic flesjes. De leerlingen van de Nijmeegse basisscholen vonden dat dit de beste manier is om de vervuiling door rondzwervend plastic afval tegen te gaan. Deze ´plastic soep´ wordt wereldwijd beschouwd als een ernstig milieuprobleem.

5. GroenLinks wil voldoende plekken voor nieuwe leerlingen op basisscholen Lent

Op 18 november sprak GroenLinks Nijmegen in de wijk Lent met ouders van aanstaande basisschoolleerlingen. Bij veel ouders is ongerustheid over het aantal beschikbare plekken voor kinderen in groepen 1 op basisscholen in Lent. Via de site van Schoolwijzer Nijmegen, waar ouders hun kinderen kunnen aanmelden, lijkt er al geen plek meer te zijn bij De Verwondering en Geldershof. GroenLinks stelt daarom vragen aan het college, omdat zij het belangrijk vindt dat kinderen in de eigen wijk naar school kunnen gaan.

6. NEC neemt het Goffertstadion weer over van de gemeente

Binnen twee jaar hopen de gemeente Nijmegen en voetbalclub NEC een belangrijke financiële relatie te beëindigen. Tot eind 2019 heeft NEC de tijd een koper te vinden voor het Goffertstadion. Deze overeenkomst kost de gemeente geen cent en hiermee verdwijnen eventuele financiële risico’s. Het hebben van een voetbalstadion ziet GroenLinks niet als een gemeentelijke taak. Met de koop kan NEC zelf investeren in modernisering van het stadion.

7. Behoud unieke Nijmeegse naoorlogse kunst

Unieke Nijmeegse kunst dreigt verloren te gaan, omdat veel gebouwen uit de periode van de wederopbouw vanwege hun ouderdom gesloopt of vernieuwd worden. Gemeenteraadslid Cilia Daemen van GroenLinks pleit samen met de fractie van het CDA voor behoud van naoorlogse kunst in Nijmegen en zij hebben daarvoor een initiatiefvoorstel uitgewerkt: “om te voorkomen dat deze belangrijke fase uit cultuurgeschiedenis verdwijnt, stellen we voor om in kaart te brengen wat er in de stad aan naoorlogse kunst aanwezig is.”

8. Grote vraagtekens bij 280.000 vrachtwagens door Nijmegen-West

De fractie van GroenLinks wil opheldering over het voornemen om vanaf 2020 dagelijks 78 extra vrachtwagens over bedrijventerrein TPN-West te laten rijden, om het zand van de Beuningse plas te vervoeren naar binnenvaartschepen aan het Maas-Waal kanaal. In schriftelijke vragen aan het Nijmeegse college van B&W laat de partij weten dat 280.000 vrachtwagens niet passen bij een duurzame, innovatie Europese groene hoofdstad.

9. Doorgaan met laten zien dat het ook anders kan

April

Vanavond is de begroting voor de komende jaren besproken. Onze lijsttrekker April Ranshuijsen sprak daarbij in eerste termijn haar waardering uit over de koers die we als stad voeren. April: "GroenLinks gaat in Nijmegen door met laten zien dat het ook anders kan!" Lees Aprils bijdrage hieronder.

10. Top 20 kandidaat-raadsleden GroenLinks Nijmegen bekend

Enkele bekende raadsleden en veel nieuwe gezichten staan er op de concept-kandidatenlijst van GroenLinks, die deze maandag aan de ruim 900 GroenLinks leden in Nijmegen is voorgelegd.

Op nummer 2 staat direct een nieuwe naam: Volkert Vintges. Hij is directeur van de Gelderse Natuur en Milieufederatie. Samen met de al eerder gekozen lijsttrekker April Ranshuijsen, vertegenwoordigt Vintges twee van de GroenLinks kernthema’s: de strijd tegen sociale ongelijkheid en armoede en opkomen voor duurzaamheid en dierenwelzijn.