Foutmelding

De opgevraagde pagina bestaat helaas niet.

Pagina niet gevonden

Zoekresultaten

1. Besparen op arbeidsgehandicapten, nee bedankt!

De gemeenteraad van Nijmegen heeft woensdag een motie van GroenLinks en de SP aangenomen tegen het invoeren van loondispensatie voor arbeidsgehandicapten. Het kabinet is van plan om hiermee loonkostensubsidie te vervangen. Dat betekent dat voortaan niet de werkgever het verschil in loon aanvult, maar de werknemer zelf een aanvullende uitkering moet aanvragen. Fractielid Jeanine Brummel-Ahlaloum en fractievolger Miranda Florussen hebben hiertegen samen met de SP met succes een motie ingediend.

2. PARK[ing] Day in de Bloemerstraat

bloemerstraat

Op zaterdag 9 juni organiseerden bewoners, ondernemers en kunstenaars de Nijmeegse Bloemerstraat voor een dag tot 'PARK[ing] Day'. Eenmalig werden de parkeerplaatsen in de straat omgetoverd tot mini-parkjes met activiteiten. Raadsleden Cherelle de Leeuw en Joep Bos-Coenraad vonden dat een mooi idee en gingen op bezoek.

3. GroenLinks Nijmegen zoekt: leden voor de Functioneringscommissie fractie en wethouders

In de zittingsperiode 2018-2022 van de gemeenteraad wordt de politieke effectiviteit van de fractie en de wethouders op het terrein van de lokale politiek op een aantal momenten beoordeeld. Dit gebeurt aan de hand van een opdracht van het afdelingsbestuur voor collectieve / politieke beoordeling van fractie en wethouders. Door de ALV wordt hiervoor een commissie van zes leden benoemd die verantwoordelijk is voor de uitvoering van en rapportage over deze opdracht. De commissie bestaat uit vier leden uit de afdeling en twee bestuursleden. Deze leden worden voorgedragen door het afdelingsbestuur. De leden van de commissie worden benoemd voor de duur van de raadsperiode.

4. Aan de slag!

Woensdag 16 mei debatteerde de Nijmeegse gemeenteraad voor het eerst in de nieuwe samenstelling. Belangrijkste agendapunten: het coalitieakkoord en de wethoudersbenoemingen. De nieuwe raadsperiode is begonnen!

Een zelfverzekerde GroenLinks-fractievoorzitter, voorspelbare kritiek van de ervaren politici uit de oppositie en onwennige bijdragen van de nieuwkomers zorgden voor een vermakelijk en soms zelfs enerverend debat. Oppositiepartijen gaven hun bedenkingen, waarop de coalitie nog eens uitlegde hoe we met dit akkoord financieel verantwoord verder bouwen aan een sociale, groene, economisch veerkrachtige en aantrekkelijke stad.

5. GroenLinks, D66 en SP sluiten coalitieakkoord 'Nijmegen: samen vooruit'

GroenLinks, D66 en de SP vormen de nieuwe coalitie in Nijmegen. De partijen sloten een akkoord waarin de energietransitie, zorg voor inwoners, economie & werk en aantrekkelijke stad de belangrijkste thema’s zijn. Namens de partijen gaan de volgende wethouders met de opgaven voor de stad aan de slag: Harriët Tiemens (GroenLinks), Noël Vergunst (GroenLinks), Bert Frings (GroenLinks), Grete Visser (D66), Monique Esselbrugge (D66), Renske Helmer-Englebert (SP) en Bert Velthuis (SP).

6. Overwegingen bij het gebruik van Facebook

Arjen Lubach heeft met zijn item “Bye Bye Facebook” Nederland weer eens goed wakkergeschud. Wie denkt dat Facebook alleen doelbewust geplaatste informatie verzamelt komt bedrogen uit. Via de apps van Facebook (en Facebook Messenger, en mogelijk ook WhatsApp, ook eigendom van Facebook) kan ook worden bijgehouden wie met wie communiceert, ook buiten Facebook om. Via 'like knoppen' en onzichtbare scripts op beangstigend veel websites wordt ons surfgedrag op afstand gevolgd. Het is je vast wel eens opgevallen dat je op Facebook plotseling advertenties kreeg voor boormachines nadat in een webshop op zoek ging naar een accuboormachine. Dat kan alleen omdat je overal gevolgd wordt.

7. Stemmers bedankt!

Met 24,9 procent van de stemmen heeft GroenLinks 10 zetels in de raad gekregen!

UPDATE: om 18u30 is bekend gemaakt door de gemeente Nijmegen dat het zelfs 11 zetels zijn.

8. Snel aan de slag met een beter stationsgebouw

Het stationsgebouw in Nijmegen moet mooier en beter toegankelijk worden. Treinreizigers willen makkelijker en sneller op de perrons komen, en dat geldt ook voor perron 1A dat snel weer in gebruik moet worden genomen. Dat is althans de mening van reizigers die reageerden op een oproep van GroenLinks. Lijsttrekker April Ranshuijsen: “Wij roepen de gemeente, ProRail en NS op om snel aan de slag te gaan met deze verbetersuggesties. Laten we ervoor zorgen dat het stationsgebouw echt een visitekaartje wordt voor onze mooie stad!”