Foutmelding

De opgevraagde pagina bestaat helaas niet.

Pagina niet gevonden

Zoekresultaten

1. Een eigentijdse Sint en Piet in Nijmegen?

De dagen worden weer korter en de pepernoten liggen weer in enorme stapels in de winkel. Over enkele weken is het weer zover en wordt Sinterklaas welkom geheten in ons land. En ook dit jaar zal de Sint weer aanleggen aan de Nijmeegse Waalkade. We weten echter nog niet wie de Sint dit jaar zal vergezellen.

Vorig jaar werd Sinterklaas bij zijn aankomst in Nijmegen vergezeld door zwarte pieten. De organisatie van de intocht volgde met deze keuze de uitspraken die destijds, in 2017, door de NTR werden gedaan over de nationale intocht en het Sinterklaasjournaal.

GroenLinks vindt het belangrijk dat alle Nijmegenaren (grote en kleine) een fijn Sinterklaas kunnen vieren, met pieten die passen bij onze stad en deze tijd. In andere gemeentes (o.a. Amsterdam en Wijchen) en in televisieprogramma’s rond Sinterklaas op RTL en Nickelodeon wordt Sinterklaas niet meer geholpen door zwarte pieten.

2. Kennismaking en actie: de ledenactiefdag

Op 29 september waren er zo’n zeventig mensen die de stralende zonneschijn op deze herfstzaterdag lieten voor wat zij was en verzamelden voor een Haterste ‘hei’dag. Het afdelingsbestuur had samen met de fractie en de werkgroep ledendemocratie een mooi programma in elkaar gedraaid om kennis te maken, plannen te smeden en concreet aan de slag te gaan met onderlinge samenwerking

3. Aardgasloos Nijmegen stap dichterbij

Het zal niemand ontgaan zijn: Nederlandse en dus ook Nijmeegse woningen gaan van het gas af. Het is een immense opgave, maar een die hard nodig is om klimaatverandering tegen te gaan en de Groningse aardbevingen te stoppen. Met het aanbieden van de warmtevisie 2018 heeft het college van B&W een volgende stap gezet.

4. Nijmeegse wijken moeten gemengd en leefbaar zijn

GroenLinks staat voor een ongedeelde stad en gemengde wijken, waar bewoners met verschillende levensstijlen en andere inkomens elkaar ontmoeten en prettig samenleven. In het coalitieakkoord met D66 en SP hebben we afgesproken ons hier hard voor te gaan maken deze coalitieperiode. Recente berichtgeving in de Gelderlander lijkt er echter op te wijzen dat er op een aantal plekken in Nijmegen nog winst te behalen valt.

Daarom stelde Cherelle de Leeuw, samen met Remy Maessen (D66) en Matthias van Hunnik (SP) vragen aan het college.

5. Gereguleerde hennepteelt: ja! Maar wel onder realistische voorwaarden.

Als GroenLinks zijn we altijd groot voorstander geweest van legale wietteelt. We juichen stappen naar een experiment met het reguleren wietteelt dan ook van harte toe. De kwaliteit van softdrugs wordt controleerbaar en het helpt om criminaliteit te bestrijden en onveilige situaties met illegale kwekerijen tegen te gaan.

In een brief aan de gemeenteraad beschrijven Nijmeegse coffeeshophouders hun ernstige zorgen over de uitvoerbaarheid van het geplande experiment.

6. Refugees Welcome

Nijmegen heeft zich van haar beste kant laten zien toen drie jaar geleden zo'n 3000 vluchtelingen in Heumensoord tijdelijk onderdak kregen. Niet alleen door het faciliteren van de opvang, maar vooral ook door het gastvrij en warm onthalen van deze mensen die talloze ontberingen hebben moeten doorstaan.

7. Te hoge kamerhuur in Nijmegen

Studeren is al duur genoeg. Als je dan ook nog méér moet betalen voor je kamer dan het wettelijk maximum, wordt het helemaal onbetaalbaar. In Nijmegen betaalt een student maandelijks gemiddeld €87,23 euro meer huur dan maximaal is toegestaan, volgens een rapport van de LSVB. Dit is ruim duizend euro per jaar! Dit is een probleem dat aandacht én een oplossing verdient.

8. GroenLinks wil verdere maatregelen tegen vervuiling en dierenleed op het Waalstrand

Het Waalstrand is een unieke plek midden in de stad waar mensen volop kunnen genieten van de prachtige natuur. Maar de gevolgen van zwerfafval en verkeerde omgang met de grote grazers worden steeds duidelijker zichtbaar. Het zwerfafval zorgt al langere tijd voor levensgevaarlijke situaties voor wilde dieren. Het laatste nieuws is dat twee Konikpaarden worden verwijderd vanwege opdringerig en agressief gedrag. Dit is het gevolg van verkeerd gedrag van recreanten naar de dieren toe, en bevestigt opnieuw de ernst van de situatie.

9. Besparen op arbeidsgehandicapten, nee bedankt!

De gemeenteraad van Nijmegen heeft woensdag een motie van GroenLinks en de SP aangenomen tegen het invoeren van loondispensatie voor arbeidsgehandicapten. Het kabinet is van plan om hiermee loonkostensubsidie te vervangen. Dat betekent dat voortaan niet de werkgever het verschil in loon aanvult, maar de werknemer zelf een aanvullende uitkering moet aanvragen. Fractielid Jeanine Brummel-Ahlaloum en fractievolger Miranda Florussen hebben hiertegen samen met de SP met succes een motie ingediend.