Foutmelding

De opgevraagde pagina bestaat helaas niet.

Pagina niet gevonden

Zoekresultaten

1. Behoud unieke Nijmeegse naoorlogse kunst

Unieke Nijmeegse kunst dreigt verloren te gaan, omdat veel gebouwen uit de periode van de wederopbouw vanwege hun ouderdom gesloopt of vernieuwd worden. Gemeenteraadslid Cilia Daemen van GroenLinks pleit samen met de fractie van het CDA voor behoud van naoorlogse kunst in Nijmegen en zij hebben daarvoor een initiatiefvoorstel uitgewerkt: “om te voorkomen dat deze belangrijke fase uit cultuurgeschiedenis verdwijnt, stellen we voor om in kaart te brengen wat er in de stad aan naoorlogse kunst aanwezig is.”

2. Doorgaan met laten zien dat het ook anders kan

April

Vanavond is de begroting voor de komende jaren besproken. Onze lijsttrekker April Ranshuijsen sprak daarbij in eerste termijn haar waardering uit over de koers die we als stad voeren. April: "GroenLinks gaat in Nijmegen door met laten zien dat het ook anders kan!" Lees Aprils bijdrage hieronder.

3. Grote vraagtekens bij 280.000 vrachtwagens door Nijmegen-West

De fractie van GroenLinks wil opheldering over het voornemen om vanaf 2020 dagelijks 78 extra vrachtwagens over bedrijventerrein TPN-West te laten rijden, om het zand van de Beuningse plas te vervoeren naar binnenvaartschepen aan het Maas-Waal kanaal. In schriftelijke vragen aan het Nijmeegse college van B&W laat de partij weten dat 280.000 vrachtwagens niet passen bij een duurzame, innovatie Europese groene hoofdstad.

4. Top 20 kandidaat-raadsleden GroenLinks Nijmegen bekend

Enkele bekende raadsleden en veel nieuwe gezichten staan er op de concept-kandidatenlijst van GroenLinks, die deze maandag aan de ruim 900 GroenLinks leden in Nijmegen is voorgelegd.

Op nummer 2 staat direct een nieuwe naam: Volkert Vintges. Hij is directeur van de Gelderse Natuur en Milieufederatie. Samen met de al eerder gekozen lijsttrekker April Ranshuijsen, vertegenwoordigt Vintges twee van de GroenLinks kernthema’s: de strijd tegen sociale ongelijkheid en armoede en opkomen voor duurzaamheid en dierenwelzijn.

5. In het Waalfront kan betaalbaar wonen prima samengaan met verkeersveiligheid

Een opiniestuk van ons raadslid Noël Vergunst.

Nijmegen heeft veel ambities in het voormalige industriegebied Waalfront. De Honig is nu al een bruisende hotspot en in hoog tempo worden zowel duurdere koopwoningen als zeer gewilde, sociale huurwoningen gebouwd. Het is een ideale plek voor starters die al lang op zoek zijn naar een huis.

6. Harriët Tiemens hoogste politicus in de duurzame top 100 van Trouw

GroenLinks-wethouder Harriët Tiemens uit Nijmegen staat op plaats 5 van de duurzame top 100 van Trouw. Dit maakte het dagblad gisteren bekend. Ze is daarmee een hoge nieuwe binnenkomer in de lange lijst van mensen die die het meest bijdragen aan de belangrijkste duurzaamheidsvraagstukken. Van alle politieke vertegenwoordigers staat de Nijmeegse wethouder het hoogst op de lijst.

7. Nijmegen klaar voor proef met wietteelt

Eindelijk is er een oplossing in zicht voor de illegale wietkwekerijen. Het nieuwe kabinet zou van plan zijn om in een aantal gemeenten toe te staan om legaal geteelde wiet te verkopen in coffeeshops. GroenLinks-raadslid Noël Vergunst vraagt woensdag 11 oktober aanstaande aan de burgemeester om Nijmegen aan te melden als proefgemeente: “In Nijmegen is er breed draagvlak om de wietteelt te reguleren .

8. Geef Lent de rust die het verdient

Inwoners van Lent zijn de dupe van getouwtrek tussen overheidsinstanties. Daar moet snel iets aan veranderen, vindt GroenLinks. Een opiniestuk van ons fractielid Daan Moerkerk.

Lent ondergaat de laatste decennia een gedaantewisseling. Aan het begin van de eeuw zijn hele wijken uit de grond gestampt en na een tijdelijke dip wordt er nu weer volop gebouwd. Het groeiende aantal woningen zorgt ook voor uitdagingen. Een voorbeeld daarvan is de toenemende verkeersdrukte in het dorp.

9. Verder met verandering

Schoon verkeer in de stad, 10 miljoen euro extra voor fiets en ander schoon vervoer, een veilige Graafseweg voor alleen lokaal verkeer, strenger optreden tegen illegale kamerverhuur, minder regels en controledrang voor mensen met een uitkering en radicale vergroening. Dit zijn enkele in het oog-springende punten uit het verkiezingsprogramma van GroenLinks Nijmegen, dat vandaag bekend is gemaakt.

10. Opinie: Bi-culturele LHBTI’s

Tijdens de themabijeenkomst 'Diversiteit' van de programmacommissie van GroenLinks Nijmegen werd onderstaande column voorgedragen door Suus te Braak:

Mijn naam is Suus te Braak. Ik ben geboren in de Achterhoek uit een Surinaamse moeder en Nederlandse vader. Dit gegeven maakt mij een bi-culturele Nederlander. Thuis werd ik opgevoed met zowel Nederlandse als Surinaamse culturele invloeden. Deze opvoeding heeft mij gevormd tot de persoon die ik nu ben en die nog in wording is.