Vragen over KAN-kaartje Connexxion

De Nijmeegse vertegen­woordigers van de Stadsregioraad hebben schriftelijke vragen gesteld aan het bestuur over de mogelijke terugkeer van dalurenkaartjes in de bussen van vervoerder Breng. Kamerlid Ineke van Gent (Groen-Links) gaat er eveneens vragen over stellen in de Tweede Kamer.

(c) De Gelderlander 15 november 2011

Recent besloot de Limburgse ver­voerder Veolia tal van goedkope vervoersbewijzen te herintroduce­ren. Dit omdat de bezetting van de bussen buiten de spits sinds de invoering van de ov-chipkaart dra­matisch is teruggelopen.Volgens een woordvoerder van Connexxion, dat de buslicentie in de Stadsregio Arnhem Nijmegen heeft, is er in deze regio geen spra­ke van een vergelijkbare grote te­rugloop.Connexxion ziet daarom geen re­den de goedkope dalurenkaartjes opnieuw in te voeren.De Nijmeegse leden van de Stads­regioraad willen weten hoeveel personen Breng nu vervoert en of er een terugloop is sinds de zoge­noemde Dal- en KAN-kaartjes zijn afgeschaft.Ook willen ze weten of Con­nexxion bereid is de kaartjes op­nieuw in te voeren. En tot slot wil­len ze van het bestuur van de Stadsregio weten hoe Hermes – dat in 2013 de vervoersconcessie overneemt – staat tegenover de da­lurenkaartjes.De vragen zijn ook interessant om­dat de streekvervoerders Hermes, Connexxion en Veolia binnen af­zienbare tijd allemaal in hetzelfde moederconcern zitten, namelijk het Franse Transdev.Ineke van Gent gaat Kamervragen stellen omdat zij zich verbaast over de grote prijsverschillen die er per concessiegebied zijn. Als voorbeeld: een moeder met twee kinderen kan in Venlo de hele stad doorreizen voor 4 euro. In Nij­megen zou zij minimaal 12 euro kwijt zijn.