Nieuws van Pepijn Oomen

Albert Heijn naar Smit-Draad

Eindelijk kan het winkellint aan de Groenestraat op de schop. De Albert Heijn daar wil al jaren verhuizen naar het Smit-draadterrein, maar GroenLinks heeft daar altijd drie voorwaarden aan verbonden: de verkeersafwikkeling moet beter, het plan moet groener en de leegkomende winkel moet een goede invulling komen. "Het college heeft goed zijn best gedaan," concludeerde raadslid Pepijn Oomen. Toch moest het voorstel nog verder worden aangescherpt.

Raad wil Nijmegennorm

Op de politieke avond van 26 februari werd een debatstuk besproken dat raadslid Pepijn Oomen geschreven had over fijnstof, en gelukkig breed omarmd werd door de overige politieke partijen. Oomen: "Fijnstof is een sluipende moordenaar - bijna net zo erg als roken. Het verschil is dat bij fijnstof iedereen in de stad overal meerookt."

Actie voor schonere lucht

GroenLinks Nijmegen lanceert vandaag een startnotitie om de lucht in Nijmegen de komende jaren schoner te maken. De partij noemt 8 mogelijke maatregelen om de fijnstofoverlast in Nijmegen te lijf te gaan. Raadslid Pepijn Oomen: “Wij willen snel met de gemeenteraad bespreken hoe we kunnen werken aan gezonde lucht voor bewoners van onze mooie stad. Uit Europees onderzoek blijkt dat fijnstof veel gevaarlijker is dan tot nu toe wordt aangenomen. Actie is nodig!”

GroenLinks blijft voorstander reactivering Nijmegen-Kleve

Beslisdocument te kort door de bocht

‘Op korte termijn niet haalbaar’, is de conclusie in het beslisdocument dat door de Stadsregio moet worden vastgesteld over de reactivering van de spoorlijn Nijmegen-Kleve. Een uiterst teleurstellende conclusie, vindt GroenLinks-raadslid Pepijn Oomen: “En bovendien, een twijfelachtige conclusie.”

In juni 2012 werd er raadsbreed een amendement van GroenLinks aangenomen, dat het college opdracht gaf om een reactivering van de OV-verbinding op de bestuurlijke agenda te krijgen. Dit is goed uitgevoerd: de neuzen van Nijmegen, Groesbeek, Kranenburg en Kleve staan dezelfde kant op.In het beslisdocument wordt nu op basis van de tram geconcludeerd dat reactivering nu niet mogelijk is. Immers, de hogere overheden in Duitsland willen alleen treinen subsidiëren. Oomen: "Juist daarom hebben we gevraagd niet alleen op een trammodaliteit in te zetten."

GroenLinks: snel verbetering veiligheid snelfietspad

De snelfietspaden die worden en zijn aangelegd tussen Nijmegen en Beuningen kunnen een enorme verbetering zijn voor het fietsverkeer tussen beide gemeenten. Helaas zijn er nog problemen rondom de veiligheid van de paden, constateren GroenLinks Nijmegen en GroenLinks Beuningen. De partijen hebben vragen gesteld aan hun colleges. Pepijn Oomen, GroenLinks Nijmegen: “Naast snelheid en comfort moeten de paden veilig zijn. Dat is nu nog niet voldoende.”