Nieuws van Joep Bos-Coenraad

Meer garanties op schone lucht in West

Een gezonde leefomgeving voor iedereen heeft GroenLinks Nijmegen de hoogste prioriteit. Daarom hebben we vragen gesteld aan het college om een nog beter beeld te krijgen van hoe de industrie langs de Energieweg effect heeft op de gezondheid van omwonenden, en wat we kunnen doen om hierover maximale transparantie te verschaffen aan alle Nijmegenaren.

Waar kun je goed vegetarisch snacken in Nijmegen?

Steeds vaker kiezen mensen voor een vegetarische maaltijd. Uit duurzaamheidsoverwegingen, of om dierenleed te sparen. Maar waar kun je in Nijmegen nou goed terecht voor een lekkere vegetarische vette hap? Voor de vleesmijder is de keuze vaak beperkt, of toch niet?

Om dat te onderzoeken trokken enkele van onze guerrilla’s, volgens traditie geheel geweldloos, door de stad om cafetaria's te overvallen met hun vraag: welke vegetarische snacks kunnen we hier halen?

Nijmegen wordt digitaal onafhankelijk, met open standaarden en open source

Begin dit jaar diende GroenLinks Nijmegen de motie 'Nijmegen Digitaal Onafhankelijk' in en kreeg daarbij steun van de voltallige Nijmeegse raad.

Dat is heel goed nieuws, want we zijn al lang bezig (sinds 2003) om de Nijmeegse ICT slimmer en toekomstbestendiger te maken, maar we zijn nog niet ver genoeg. Grote ICT bedrijven hebben nog teveel macht over onze digitale keuzes en privacy.

GroenLinks Nijmegen in Hees

Op zaterdag 20 oktober ging een groepje GroenLinksers op pad in de Nijmeegse wijk Hees om te horen wat er speelt. "Wat gaat er goed, wat kan er beter?"

De inwoners van Hees tonen zich erg gelukkig in hun wijk. Dat uit zich ook in een hele actieve gemeenschap die elkaar kent en samen van alles onderneemt: van het opzetten van een voedselbos, een collectief van bewoners uit Hees die hun leefwijze willen verduurzamen, enthousiaste karrentrekkers die jaarlijks een prachtig bouwdorp organiseren en nog veel meer. Het is geweldig om te zien dat er zoveel initiatief wordt genomen om de wijk nog mooier en de bewoners gelukkiger te maken.