Nieuws van iedereen

Behoud unieke Nijmeegse naoorlogse kunst

Unieke Nijmeegse kunst dreigt verloren te gaan, omdat veel gebouwen uit de periode van de wederopbouw vanwege hun ouderdom gesloopt of vernieuwd worden. Gemeenteraadslid Cilia Daemen van GroenLinks pleit samen met de fractie van het CDA voor behoud van naoorlogse kunst in Nijmegen en zij hebben daarvoor een initiatiefvoorstel uitgewerkt: “om te voorkomen dat deze belangrijke fase uit cultuurgeschiedenis verdwijnt, stellen we voor om in kaart te brengen wat er in de stad aan naoorlogse kunst aanwezig is.”

Grote vraagtekens bij 280.000 vrachtwagens door Nijmegen-West

De fractie van GroenLinks wil opheldering over het voornemen om vanaf 2020 dagelijks 78 extra vrachtwagens over bedrijventerrein TPN-West te laten rijden, om het zand van de Beuningse plas te vervoeren naar binnenvaartschepen aan het Maas-Waal kanaal. In schriftelijke vragen aan het Nijmeegse college van B&W laat de partij weten dat 280.000 vrachtwagens niet passen bij een duurzame, innovatie Europese groene hoofdstad.

Doorgaan met laten zien dat het ook anders kan

April

Vanavond is de begroting voor de komende jaren besproken. Onze lijsttrekker April Ranshuijsen sprak daarbij in eerste termijn haar waardering uit over de koers die we als stad voeren. April: "GroenLinks gaat in Nijmegen door met laten zien dat het ook anders kan!" Lees Aprils bijdrage hieronder.

Top 20 kandidaat-raadsleden GroenLinks Nijmegen bekend

Enkele bekende raadsleden en veel nieuwe gezichten staan er op de concept-kandidatenlijst van GroenLinks, die deze maandag aan de ruim 900 GroenLinks leden in Nijmegen is voorgelegd.

Op nummer 2 staat direct een nieuwe naam: Volkert Vintges. Hij is directeur van de Gelderse Natuur en Milieufederatie. Samen met de al eerder gekozen lijsttrekker April Ranshuijsen, vertegenwoordigt Vintges twee van de GroenLinks kernthema’s: de strijd tegen sociale ongelijkheid en armoede en opkomen voor duurzaamheid en dierenwelzijn.

In het Waalfront kan betaalbaar wonen prima samengaan met verkeersveiligheid

Een opiniestuk van ons raadslid Noël Vergunst.

Nijmegen heeft veel ambities in het voormalige industriegebied Waalfront. De Honig is nu al een bruisende hotspot en in hoog tempo worden zowel duurdere koopwoningen als zeer gewilde, sociale huurwoningen gebouwd. Het is een ideale plek voor starters die al lang op zoek zijn naar een huis.

Harriët Tiemens hoogste politicus in de duurzame top 100 van Trouw

GroenLinks-wethouder Harriët Tiemens uit Nijmegen staat op plaats 5 van de duurzame top 100 van Trouw. Dit maakte het dagblad gisteren bekend. Ze is daarmee een hoge nieuwe binnenkomer in de lange lijst van mensen die die het meest bijdragen aan de belangrijkste duurzaamheidsvraagstukken. Van alle politieke vertegenwoordigers staat de Nijmeegse wethouder het hoogst op de lijst.