Nieuws over Marieke Smit

GroenLinks wil herstel van garantieregeling voor gemeenschappelijk wonen

Aankomende woensdag ­27 september zal de gemeenteraad debatteren over het weer invoeren van de garantieregeling voor gemeenschappelijk wonen.Al sinds de jaren 80 is Nijmegen de woonverenigingenstad van Nederland. GroenLinks vindt dit een geweldig concept, mensen kunnen zelf kiezen hoe zij samen willen leven.

GroenLinks stelt vragen over de realisatie van 1000 starterswoningen

GroenLinks vindt dat iedereen recht heeft op betaalbare woonruimte van goede kwaliteit. In het coalitieakkoord is opgenomen dat er voor 2018 minstens 1000 starterswoningen worden gerealiseerd (exclusief studentenwoningen). GroenLinks wil weten hoe het staat met de voortgang van deze 1000 geplande woningen. die onder andere zouden worden verwezenlijkt aan de Genestetlaan en het oude UWV kantoor aan de Koninginnenlaan/tunnelweg.

De gemeentelijke organisatie wordt diverser!

Nijmegen moet het voortouw nemen in het stimuleren van gelijke kansen op de arbeidsmarkt en de gemeentelijke organisatie kan hierin een goed voorbeeld zijn. In het huidige gemeentelijke personeelsbeleid is nog  geen speciale aandacht voor diversiteit, terwijl dat het diverse karakter van onze organisatie afneemt naarmate de salarisschaal toeneemt.

Geanonimiseerd solliciteren tegen arbeidsdiscriminatie

Geanonimiseerd solliciteren is een maatregel die ingezet kan worden om (onbewuste) discriminatie bij de werving en selectie van nieuwe medewerkers te voorkomen, door kenmerken zoals de naam, geslacht of leeftijd op cv’s weg te laten.

Fractielid Marieke Smit: “Als GroenLinks vinden we dat de arbeidsmarkt voor alle Nijmegenaren in gelijke mate toegankelijk moet zijn en discriminatie op de arbeidsmarkt en op de werkvloer bestreden dient te worden.

Geen steun voor bedelverbod en cameratoezicht

Als GroenLinks zijn we vol afkeer van de plannen van de PVDA en de VVD om een bedelverbod en extra cameratoezicht in te zetten om mensen met psychiatrische- of verslavingsproblematiek uit het straatbeeld te weren. Deze partijen zetten het onderwerpen afgelopen woensdag op de agenda van de raadsvergadering om over de over overlast in de Van Schevichavenstraat te spreken.

Start nu de voorbereidingen voor gemeentelijke hennepteelt !

Als GroenLinks Nijmegen hebben we afgelopen week hennepteelt weer op de agenda gezet. Dit naar aanleiding van een onderzoek van de Radboud Universiteit. Dit onderzoek stelt dat wanneer legalisering van cannabisteelt leidt tot enerzijds een betere bescherming van de volksgezondheid, en anderzijds criminaliteit en onveiligheid bestrijdt, de overheid de mogelijkheid heeft om wietteelt toe te staan.