Nieuws over Jos Reinhoudt

Nijmegen moet zich aansluiten bij Statiegeldalliantie

Nijmegen moet zich aansluiten bij de Statiegeldalliantie. Daarmee geeft de gemeente gehoor aan de oproep van de Kinderraad om de plastic soep aan te pakken. GroenLinks zal bij de eerstvolgende gemeenteraadsvergadering een motie van die strekking indienen.

De Kinderraad stelde op 21 maart 2017 voor lokaal statiegeld te gaan heffen op kleine plastic flesjes. De leerlingen van de Nijmeegse basisscholen vonden dat dit de beste manier is om de vervuiling door rondzwervend plastic afval tegen te gaan. Deze ´plastic soep´ wordt wereldwijd beschouwd als een ernstig milieuprobleem.

Luchtkwaliteit moet snel beter

De luchtkwaliteit in Nijmegen moet snel verbeteren. Dat vindt GroenLinks Nijmegen. De raadsfractie vindt het niet aanvaardbaar dat Nijmegenaren gemiddeld 420 dagen korter leven door luchtvervuiling. GroenLinks roept het stadsbestuur daarom op snel met concrete voorstellen te komen.

Geen nieuwe gasnetten in Nijmegen

In Nijmegen worden geen nieuwe gasleidingen meer aangelegd als de gemeenteraad woensdag de motie ‘Kom van dat gas af’ van GroenLinks aanneemt. De partij wil dat nieuwe woningen en kantoren alleen nog verwarmd mogen worden met duurzame systemen, zoals een warmtenet.

Pensioenfonds ABP moet stoppen met fossiele investeringen

De gemeente Nijmegen roept pensioenfonds ABP op te stoppen met investeringen in de fossiele industrie. Dit besluit is genomen na schriftelijke vragen van GroenLinks. Het college van b&w vraagt het ABP om de beleggingen in olie en steenkool “zo snel als mogelijk” af te bouwen en een visie te ontwikkelen op een toekomst waarin tot 95 procent minder broeikasgas wordt uitgestoten.

Stop investeringen in fossiele industrie

Nijmegen moet pensioenfonds ABP oproepen te stoppen met investeringen in de fossiele industrie. Dat vindt GroenLinks Nijmegen. De fractie vindt dat  het college van b&w het ABP moet verzoeken om de beleggingen in olie en steenkool af te bouwen.

Nijmegen maakt zich op voor duurzaam 2018

Nijmegen wil de titel European Green Capital 2018 maximaal benutten om zoveel mogelijk bedrijven en inwoners te betrekken bij het verduurzamen van de stad. In de anderhalf jaar tussen de officiële bekendmaking en de daadwerkelijke start van het duurzaamheidsjaar wordt achter de schermen hard gewerkt aan plannen die moeten laten zien wat er op het gebied van duurzaamheid allemaal mogelijk is.