Nieuws over Cilia Daemen

GroenLinks wil voldoende plekken voor nieuwe leerlingen op basisscholen Lent

Op 18 november sprak GroenLinks Nijmegen in de wijk Lent met ouders van aanstaande basisschoolleerlingen. Bij veel ouders is ongerustheid over het aantal beschikbare plekken voor kinderen in groepen 1 op basisscholen in Lent. Via de site van Schoolwijzer Nijmegen, waar ouders hun kinderen kunnen aanmelden, lijkt er al geen plek meer te zijn bij De Verwondering en Geldershof. GroenLinks stelt daarom vragen aan het college, omdat zij het belangrijk vindt dat kinderen in de eigen wijk naar school kunnen gaan.

Behoud unieke Nijmeegse naoorlogse kunst

Unieke Nijmeegse kunst dreigt verloren te gaan, omdat veel gebouwen uit de periode van de wederopbouw vanwege hun ouderdom gesloopt of vernieuwd worden. Gemeenteraadslid Cilia Daemen van GroenLinks pleit samen met de fractie van het CDA voor behoud van naoorlogse kunst in Nijmegen en zij hebben daarvoor een initiatiefvoorstel uitgewerkt: “om te voorkomen dat deze belangrijke fase uit cultuurgeschiedenis verdwijnt, stellen we voor om in kaart te brengen wat er in de stad aan naoorlogse kunst aanwezig is.”

Bied nieuwe initiatieven in Park Lingezegen meer zekerheid

De fracties van GroenLinks in de gemeente Lingewaard, Overbetuwe, Arnhem, Nijmegen en de provincie Gelderland zijn bezorgd over de voorgenomen verkoop van gronden in het park Lingezegen door de provincie Gelderland. Ze willen dat de provincie en gemeenten de handen ineen slaan om naast natuur en recreatie ook burgerinitiatieven en innovatieve projecten in het park meer zekerheid te bieden. Om helderheid te krijgen over de inzet van de gemeenten en provincie hebben ze in de provincie en alle betrokken gemeenten schriftelijke vragen gesteld.

Artikel 1 zichtbaar in de stad

De laatste jaren voelen steeds meer mensen zich bedreigd vanwege hun afkomst of overtuiging. Artikel 1 van de Grondwet moet ervoor zorgen dat iedereen in Nederland gelijk behandeld wordt: Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

GroenLinks wil betaalbare ateliers in de benedenstad

GroenLinks heeft vragen gesteld aan het college over het behoud van de ateliers op de Pijkestraat 27 op de locatie van de voormalige stadsdrukkerij. Hoewel Hermon Erfgoed verplicht is om daar 5 ateliers te realiseren en duurzaam in stand te houden, heeft de fractie van GroenLinks begrepen dat de bouw vertraagd is, en het zeer de vraag is of de ateliers er gaan komen.