Nieuws over iedereen

Ons campagnepand geopend voor publiek

Het GroenLinks-campagnepand in de binnenstad is vanaf deze week geopend, voor Nijmegenaren met vragen over lokale politiek en GroenLinks. Op woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag is het pand aan de Augustijnenstraat 47 (tegenover de ingang van de Hema) bemensd met vrijwilligers die de koffie en thee klaar hebben staan. Lijsttrekker April Ranshuijsen: “Iedereen is welkom met vragen over een groene, gezonde en sociale stad. Ook onze thema-avonden over onderwerpen die belangrijk zijn voor Nijmegen, zijn vrij toegankelijk. We hopen zoveel mogelijk stadgenoten te bereiken voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart.”

Zet in op minder lichtvervuiling

Is de felle verlichting van nieuwe gebouwen zoals de Handelskade wel echt nodig? En kan de gemeente andere regels opstellen zodat dit in de toekomst voorkomen wordt? Die vragen heeft de fractie van GroenLinks gesteld aan het college van B&W, nadat enkele bewoners de partij benaderden over lichtvervuiling. Fractielid Daan Moerkerk: “Het is begrijpelijk dat er vanuit veiligheidsoogpunt goede verlichting is op de Handelskade, maar we begrijpen ook bewoners die zeggen dat dit teveel van het goede is. Een gematigder verlichting was hier op zijn plaats geweest.”

Verslag FNV debat

”We willen het eigen risico  in de zorg omlaag brengen naar 72 euro per jaar door een lokale collectieve aanvullende verzekering. Dat houdt de zorg ook betaalbaar voor mensen met een laag inkomen.” Dat zei GroenLinks-lijsttrekker April Ranshuijsen donderdagavond 25 januari bij het FNV-debat, dat tevens de aftrap was voor de verkiezingscampagne. Met zo’n honderd bezoekers was de Maranathakerk in de Hazenkamp behoorlijk gevuld. Zij hadden heel wat vragen voor de politici, die het over één ding eens waren: de gemeente wil de mensen helpen die op dit moment de klappen krijgen van het regeringsbeleid.

Nijmegen wil een eerlijk en humaan Kinderpardon

Nijmegen wil dat er een eerlijk en humaan Kinderpardon komt. Daarmee sluit Nijmegen, evenals diverse andere gemeenten, zich aan bij de landelijke actie ‘Ze zijn al Thuis’. GroenLinks heeft in Nijmegen het initiatief genomen en samen met de SP, DNF en PvdA op 31 januari met succes een motie ingediend. Het is een oproep aan het College om zich in te zetten voor een eerlijk en humaan Kinderpardon bij de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid.

Peiling: GroenLinks grootste in Nijmegen

In de strijd om de meeste zetels bij de gemeenteraadsverkiezingen in Nijmegen ligt GroenLinks twee zetels voor op D66. Dat blijkt uit de eerste representatieve peiling voor de verkiezingen van 21 maart uitgevoerd door Maurice de Hond.

Openheid van zaken over 280.000 vrachtwagens graag!

De bereikbaarheid van een groot aantal Nijmeegse bedrijven en de gezondheid van duizenden inwoners en werknemers uit Beuningen en Nijmegen staat onder druk. De plannen om de gedurende minstens 16 jaren met ruim 280.000 vrachtwagens van Beuningen via bedrijventerrein TPN-West naar het Maas-Waalkanaal te rijden, leiden tot grote zorgen. Wat zijn de effecten van dit zandtransport voor de leef- en werkomgeving en het (economisch) klimaat voor de betrokkenen?