Nieuws over iedereen

GroenLinks wil verdere maatregelen tegen vervuiling en dierenleed op het Waalstrand

Het Waalstrand is een unieke plek midden in de stad waar mensen volop kunnen genieten van de prachtige natuur. Maar de gevolgen van zwerfafval en verkeerde omgang met de grote grazers worden steeds duidelijker zichtbaar. Het zwerfafval zorgt al langere tijd voor levensgevaarlijke situaties voor wilde dieren. Het laatste nieuws is dat twee Konikpaarden worden verwijderd vanwege opdringerig en agressief gedrag. Dit is het gevolg van verkeerd gedrag van recreanten naar de dieren toe, en bevestigt opnieuw de ernst van de situatie.

Besparen op arbeidsgehandicapten, nee bedankt!

De gemeenteraad van Nijmegen heeft woensdag een motie van GroenLinks en de SP aangenomen tegen het invoeren van loondispensatie voor arbeidsgehandicapten. Het kabinet is van plan om hiermee loonkostensubsidie te vervangen. Dat betekent dat voortaan niet de werkgever het verschil in loon aanvult, maar de werknemer zelf een aanvullende uitkering moet aanvragen. Fractielid Jeanine Brummel-Ahlaloum en fractievolger Miranda Florussen hebben hiertegen samen met de SP met succes een motie ingediend.

PARK[ing] Day in de Bloemerstraat

bloemerstraat

Op zaterdag 9 juni organiseerden bewoners, ondernemers en kunstenaars de Nijmeegse Bloemerstraat voor een dag tot 'PARK[ing] Day'. Eenmalig werden de parkeerplaatsen in de straat omgetoverd tot mini-parkjes met activiteiten. Raadsleden Cherelle de Leeuw en Joep Bos-Coenraad vonden dat een mooi idee en gingen op bezoek.

GroenLinks Nijmegen zoekt: leden voor de Functioneringscommissie fractie en wethouders

In de zittingsperiode 2018-2022 van de gemeenteraad wordt de politieke effectiviteit van de fractie en de wethouders op het terrein van de lokale politiek op een aantal momenten beoordeeld. Dit gebeurt aan de hand van een opdracht van het afdelingsbestuur voor collectieve / politieke beoordeling van fractie en wethouders. Door de ALV wordt hiervoor een commissie van zes leden benoemd die verantwoordelijk is voor de uitvoering van en rapportage over deze opdracht. De commissie bestaat uit vier leden uit de afdeling en twee bestuursleden. Deze leden worden voorgedragen door het afdelingsbestuur. De leden van de commissie worden benoemd voor de duur van de raadsperiode.

Aan de slag!

Woensdag 16 mei debatteerde de Nijmeegse gemeenteraad voor het eerst in de nieuwe samenstelling. Belangrijkste agendapunten: het coalitieakkoord en de wethoudersbenoemingen. De nieuwe raadsperiode is begonnen!

Een zelfverzekerde GroenLinks-fractievoorzitter, voorspelbare kritiek van de ervaren politici uit de oppositie en onwennige bijdragen van de nieuwkomers zorgden voor een vermakelijk en soms zelfs enerverend debat. Oppositiepartijen gaven hun bedenkingen, waarop de coalitie nog eens uitlegde hoe we met dit akkoord financieel verantwoord verder bouwen aan een sociale, groene, economisch veerkrachtige en aantrekkelijke stad.

GroenLinks, D66 en SP sluiten coalitieakkoord 'Nijmegen: samen vooruit'

GroenLinks, D66 en de SP vormen de nieuwe coalitie in Nijmegen. De partijen sloten een akkoord waarin de energietransitie, zorg voor inwoners, economie & werk en aantrekkelijke stad de belangrijkste thema’s zijn. Namens de partijen gaan de volgende wethouders met de opgaven voor de stad aan de slag: Harriët Tiemens (GroenLinks), Noël Vergunst (GroenLinks), Bert Frings (GroenLinks), Grete Visser (D66), Monique Esselbrugge (D66), Renske Helmer-Englebert (SP) en Bert Velthuis (SP).