De plannen van de wijkbewoners, Portaal en de gemeente Nijmegen voor de bouw van seniorenwoningen op het Daniëlsplein krijgen een doorstart. Eerder dit jaar leek het erop dat de stekker uit het project zou worden getrokken omdat de gemeente geen financiële bijdrage voor nieuwbouw van het wijkcentrum Heseweide wilde geven. GroenLinks heeft zich, samen met andere partijen in de gemeenteraad, altijd ingezet voor nieuwbouw op het Daniëlsplein en is blij met deze doorstart.

Onlangs werd bekend dat de bewoners, de woningcorporatie en de gemeente toch mogelijkheden zien om seniorenwoningen te realiseren op het Daniëlsplein. Het wijkcentrum wordt opgeknapt in plaats van nieuwbouw en door de verplaatsing van het voetbalveld ontstaat er ruimte voor de bouw van meer dan 60 seniorenwoningen. Dat is van belang voor de wijk, omdat er oudere bewoners naar een nieuwe woning in hun eigen wijk kunnen verhuizen. Daarmee komen er veel betaalbare huurwoningen vrij in de wijk. Raadslid Pepijn Boekhorst: “GroenLinks heeft het vertrouwen uitgesproken in de vele actieve bewoners(groepen), woningcorporatie Portaal en wethouder Kunst van de gemeente Nijmegen. We gaan er vanuit dat de plannen daadwerkelijk gerealiseerd kunnen worden.”

Er lagen al afspraken uit het verleden voor de wijk Heseveld. Over de nieuwbouw van seniorenwoningen, het renoveren en energiezuinig maken van woningen, het aanpakken van de openbare ruimte, de verkoop van huurwoningen etc. Deze afspraken kwamen in het nauw omdat 1,5 miljoen euro voor de nieuwbouw van het wijkcentrum door de wethouder werd gebruikt om een middelbare school in Nijmegen-Noord te bouwen, het Citadelcollege. De fractie van GroenLinks heeft toen woningcorporatie Portaal en wethouder Kunst opgeroepen om met een oplossing te komen vor de seniorenwoningen. Dat lijkt nu gelukt.