‘Fors snoeien in bordenwoud’

Zo’n 19.000 verkeersborden staan er in Nijmegen. Veel te veel vinden sommigen. D66 en GroenLinks komen snel met een voorstel fors te snoeien in dit bordenbos. ‘ We zijn echt doorgeschoten met het aantal borden in Nijmegen. Het is ook nog eens weggegooid geld’, aldus Pepijn Oomen, raadslid van GroenLinks.

(c) Rob Jaspers, De Gelderlander, 8 december 2011

Einde parkeerzone, meldt het grote bord aan de kop van de Oranjesingel. Voor wie zou die mededeling bedoeld zijn? Een halve meter verderop begint het Keizer Karelplein. Zouden er echt automobilisten zijn die niet begrijpen dat je op dit drukste verkeersplein van Nijmegen niet mag parkeren?Het is maar een van de vele voorbeelden van overbodige verkeersborden in de stad.Wie wel eens over fietspaden rijdt moet het ook zijn opgevallen. Het aantal borden dat meldt dat je op een fietspad zit, is soms ontelbaar.Er lijkt ook geen systeem in te zitten. Op sommige wegen valt het mee en op andere struikel je bijna over de fietsbordjes. En dan staan ze ook nog vaak op de rode, vrijliggende fietspaden waarop af en toe op de grond ook nog een afbeelding van een fiets is aangebracht.Is dat geen overkill?Let ook eens op de borden die verwijzen naar de parkeerbetaalautomaten. Soms sta je boven op de verlichte P-automaat en pal ernaast staat een bord met pijl dat verwijst naar die automaat.Een week geleden heeft de gemeente Nijmegen een nieuw parkeerregime ingevoerd in de Componistenbuurt, een klein wijkje in Nijmegen-Oost met een zestal straatjes. Gekoppeld aan de parkeermaatregelen kunnen automobilisten hier in enkele straten ook deels op de stoep parkeren. Om de parkeerders bij de les te houden zijn meer dan tachtig grotere en kleinere borden geplaatst. Die komen dan boven op de 32 verkeersborden die er al in dit buurtje stonden.Wie ziet door dit bordenoerwoud de weg nog is dan de vraag? Op het wegdek in de componistenbuurt zijn bovendien ook nog eens met de verfkwast lange gele brede strepen aangebracht om helder te maken waar de auto een stukje op de stoep mag staan.De plaatsing van al deze borden kostte de gemeente in de componistenbuurt meer dan 7.000 euro.De plaatsing van een één bord met paal kost immers bijna 125 euro, een los bordje 95 euro.Steeds meer politici in Nijmegen ergeren zich aan het doorgeschoten verkeersbordenbeleid. Enkele jaren geleden probeerden de wethouders Jan van der Meer en Paul Depla al stevig te kappen in het bordenoerwoud. Ze kwamen echter van een koude kermis thuis.Het advies van een externe adviseur kwam er op neer dat er juist meer borden moesten komen. Onder meer de St. Annastraat was hiervoor bekeken. De anti-borden­actie van de wethouders zorgde vervolgens alleen voor een kleine vermindering van borden in de binnenstad. Verder gebeurde er weinig.Het raadslid Pepijn Oomen van GroenLinks gaat de wildgroei van verkeersborden echter binnenkort samen met D66 opnieuw op de agenda van de gemeenteraad plaatsen.Oomen ergert zich verschrikkelijk aan de hoeveelheid overbodige borden. „We zijn echt doorgeschoten in Nijmegen. Het is ook nog eens weggegooid geld.”Om de circa 19.000 verkeersborden in de stad te onderhouden is de gemeente jaarlijks al 110.000 euro kwijt.Met zijn actie is Oomen geen eenling in Nederland. Talloze andere gemeenten zijn hem al voorgegaan, onder meer Almere, Deurne, Boskoop, Barendrecht en Enschede. In de regio heeft Wijchen eind 2010 besloten flink te snoeien in het woud van borden. Inzet was een vermindering van 5 tot 10 procent van het aantal borden. Met de actie wilde Wijchen drie vliegen in een klap slaan: een veilige verkeerssituatie realiseren (met minder borden wordt het straatbeeld overzichtelijker), een vriendelijker straatbeeld en een beperking van de kosten voor het plaatsen en onderhouden van al die borden. Pepijn Oomen kan zich goed vinden in die Wijchense aanpak.Oomen erkent overigens dat de gemeenteraad niet zo heel veel macht heeft als het om verkeersborden gaat. „Het enige dat we kunnen doen is adviseren dat de gemeente voortaan kritischer gaat kijken naar het wel of niet plaatsen van borden.” Wethouder Turgay Tankir laat desgevraagd weten dat hij die uitdaging wil aangaan.