Binnenstad

De binnenstad is een belangrijke plek om uit te gaan, te recreëren en te winkelen. Er werken en wonen bovendien veel mensen. Met al die groepen moet rekening worden gehouden, al zijn er soms verschillende belangen. Als het aan GroenLinks ligt wordt de binnenstad groen, autoluw en een prettige plaats om te verblijven.

We bouwen geen winkelcentra buiten de stad voor winkels die ook in de binnenstad een plaats kunnen vinden. Om de markt een nieuwe impuls te geven zoeken we de mogelijkheid om een permanente markthal te realiseren, zodat mensen de hele week verse producten uit de regio kunnen kopen. Dat de binnenstad verandert, is duidelijk. Winkelketens verdwijnen, mensen winkelen online en daar moeten we verstandig op inspelen. Door ruimte te maken voor nieuwe initiatieven.

GroenLinks wil een levendige binnenstad met meer groen en een schonere lucht. Bewoning, detailhandel, cultuur, uitgaan, het moet allemaal een plek krijgen in onze prachtige binnenstad, ook in de toekomst. Maar dan wel in een binnenstad waar meer ruimte is voor mensen en minder voor blik op straat. Zo zorgen we dat mensen kunnen genieten van de Nijmeegse historie, de Nijmeegse horeca en Nijmeegse winkels.